خلاصة:
این پژوهش با هدف تحلیل و ارزیابی جایگاه دانشگاههای کشور در شاخصهای
بینالمللیسازی آموزش عالی از دید دانشجویان, در دانشگاه تهران اجرا شده است.
پژوهش حاضر از نظر هدف, کاربردی و از نظر روش» توصیفی است. جامعة آماری
پژوهش دربرگیرنده دانشجویان دکتری دانشگاه تهران در پردیسهای علوم انسانی بود
که با استفاده از فرمول کوکران تعداد ۳۰۲ نفر بهعنوان نمونه انتخاب شد. دادههای
پژوهش از طریق پرسشنامههای آمادگی و تمایل به بینالمللیسازی» مشوقهاء موانع و
رویکردهای چهارگانه بینالمللیسازی جمعآوری شد. برای روایی ابزارهای تحقیق
علاوه بر روایی محتوایی و صوری» روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی
محاسبه شد. پایایی ابزارهای تحقیق نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباغ محاسبه و
تایید شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و روشهای آمار
استنباطی ازجمله؛ آزمون فریدمن» کای دو تی تک نمونهای استفاده شد. یافتههای
پژوهش نشان داد دانشجویان مشوقهای علمی را در الویتهای بالاتر بینالمللیسازی
قرار دادهاند.
In the last few years, internationalization has been One of the major issues in academic circles. This implies on the integration of International, cultural and global aspects in goals, functions and training mode. this research has been implemented at the University of Tehran with the aim of analysis and evaluation of the country's universities status in the indicators of internationalization of higher education from the perspective of students. the present study For the purpose is applied research and in terms of method is descriptive. research population includes all PhD students at the University of Tehran on the campus of human, social and behavioral sciences that with the formula of Cochrane 301 students was elected as the sample of the study. data collected using two library and field method. and the component and phrases that have been identified in the study of the library , based four questionnaire design ; the desire to internationalization, internationalization incentives and the barriers and quadded approaches of the internationalization . for research tools validity, in addition to the content-related and face validity , was calculated Construct validity using confirmatory factor analysis. research tools reliability was calculated and confirmed statistics methods , including the Friedman test, Chi- squared , one sampleT test. the findings of the study showed students desire to the inflow of the international trend in the universities . Students have been scientific factors, social, cultural and economic