خلاصة:
انسانها برای ارضای نیازهای مادی خود از منابعی استفاده میکنند که یکی از ویژگیهای این منابع، محدود بودن آنهاست. به همین جهت اگر حد ارضای نیازها به سمت بینهایت تحریک شود، بهرهمندی بیشتر برای افراد قوی مساوی با بهرهمندی کمتر افراد ضعیف خواهد بود. لذا این سوال مطرح میشود که چگونه میتوان حدّ ارضای نیاز انسان را از درون مهار کرد و به کنترل درآورد؟ بررسی این سوال و پاسخهای آن در چارچوب اقتصاد اسلامی، هدف این مقاله است. مولفههای کنترلی شناسایی شده در این پژوهش که حاکم بر انگیزه و رفتار اقتصادی انسان میباشند عبارتند از: یاد مرگ، ناپایداری لذتهای دنیوی، همنشینی با فقراء، سادهزیستی مسئولان، یادآوری محرومیتهای قبلی و مقایسه با برخورداریهای کنونی، بیماریها، تبدیل جهل به علم و انفاق.
resources to satisfy human material needs are limited. So if the margin of needs satisfaction becomes motivated to infinite, since resources are limited, the more benefit for rich people is equal to the less benefit for poor people. So the question arises: how can control and halter the margin of satisfaction of human needs from inside? The study of this question and its answers in the context of Islamic economics is the focus of this article.
This article from aspect of content collection is library research and in the state of control components is analytical and descriptive.
Control components which are identified in this study and which influence economic incentive and behavior are following:
1- Reminding the death
2- Impermanence of secular world pleasures
3- Simple-living of officials
4- A companion of the poor
5- Reminding previous deprivation and compare with current gifts
6- Diseases
7- Changing the ignorance to knowledge
8- Infag .
ملخص الجهاز:
مؤلفه های کنترلی حاکم بر انگیزه و رفتار اقتصادی انسان (از منظر اقتصاد اسلامی) احمد شعبانی * تاریخ دریافت : ١٣٩٣/١٠/٢٤ مرتضی عربلو ** تاریخ پذیرش: ١٣٩٥/٠٣/٣٠ چکیده انسان ها برای ارضای نیازهای مادی خود از منابعی استفاده میکنند که یکی از ویژگی های این منابع ، محدود بودن آن هاست .
مؤلفه های کنترلی شناسایی شده در این پژوهش که حاکم بر انگیزه و رفتار اقتصادی انسان میباشند عبارتند از: یاد مرگ، ناپایداری لذتهای دنیوی، هم نشینی با فقراء، سادهزیستی مسئولان، یادآوری محرومیت های قبلی و مقایسه با برخورداریهای کنونی، بیماریها، تبدیل جهل به علم و انفاق.
در ارضای نیازهای دسته دوم، منابع نامحدودی وجود دارد و چنانچه میل ارضا به سمت نامحدود هم تحریک شود و افراد بخواهند به مقدار هرچه بیشتر دست یابند، هیچ مشکلی برای تأمین نیاز افراد دیگر پیش نمیآید.
وقتی که آن ها را ملزم میکند در تشییع جنازه شرکت کنند که چگونه رفیقی که سال ها با او بودهاند با دستان خودشان به زیر خاک می رود و یا نزدیکان میت که عمری در یک خانه زندگی کرده بودند ولی با دستان خودشان او را غسل داده و داخل کفن قرار می دهند و همچنین نحوه خاک ریختن بر حفره قبر که با پشت دستان صورت بگیرد تا این اتفاق طول بکشد و همه با آن تماس پیدا کنند و همچنین از تزیین و بناسازی بیرون قبرها خودداری شود تا در نگاه به آن، به یاد رفتن از این دنیا افتیم و هر از چند گاهی به زیارت قبور برویم و ببینیم که انسان هایی که با ما بودهاند، چگونه الان زیر خاک هستند!.