خلاصة:
ارتباطات گرافیکی با تکیه بر درک بالاتر داده های فراهم آمده به کاربران کمک می کند تا میزان بهره وری در دریافت و ارزیابی اطلاعات را افزایش دهند و نقش موثری را در روابط عمومی ایفا کنند.
مقاله پژوهشی حاضر با هدف بررسی و شناخت نقش ارتباطات گرافیکی در انتقال پیام و جذب آن توسط مخاطبان روابط عمومی فرمانداری شهرستان بهارستان انجام شده است.روش تحقیق به صورت توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری شامل 256 نفر از کارمندان فرمانداری شهرستان بهارستان، اعضای شورای هماهنگی روابط عمومی های اداره های شهرستان بهارستان و ارباب رجوع مراجعه کننده به فرمانداری بوده است.
با توجه به جدول مورگان نمونه آماری، 154 نفر هستند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند و به وسیله پرسشنامه 21 گویه ای مورد سنجش قرار گرفتند. ضریب آلفای کرنباخ برای پرسشنامه برابر با 843/0 بوده است. داده ها به وسیله نرم افزار SPSS مورد بررسی قرار گرفتند. یافته های مقاله نشان می دهد مقدار آمار خی دو برای سوالات این تحقیق در سطح (05/0p<) معنادار بوده و طرح های گرافیکی در ترغیب مخاطبان روابط عمومی، در تشویق مخاطبان روابط عمومی و در اقناع پیام های روابط عمومی به طور معناداری تاثیرگذار بوده است
ملخص الجهاز:
حال سؤال مطرحشده اینجاست که بشر قرن 21 برای ارتباطی سریع و با انتقال درست مفهوم، از چه راهکارهایی بهره میبرد تا با ساختن بستری رسانهای، همة سلیقهها و مخاطبان خود را راضی و همسو با فکر خود کند؟ این پژوهش حاضر در نظر دارد تا نقش ارتباطات گرافیکی در انتقال پیام و جذب آن توسط مخاطبان روابطعمومی فرمانداری شهرستان بهارستان را مورد بررسی قرار دهد.
مبانی نظری همزمان با پیشرفت بشر و بروز تکنولوژیهای جدید ارتباطی و هنری، اگر شیوة انتقال و جلوهگر ساختن پیامهای موردنظر سازمانها و مراکز عرضة کالاها با جذابیتبخشی، استفاده از بستر پایگاههای وسایل ارتباط جمعی نوین، فضای مجازی بهویژه ارتباطات گرافیکی و تصویری و در مسیر مورد توجه جامعة هدف بهویژه جوانان صورت پذیرد، میتواند برای دارنده آن ایجاد قدرت کند و منجر به ترغیب، تشویق و اقناع مخاطبان شود و اهداف تبلیغی، اطلاعرسانی و آموزشی خود را تأمین کند.
بر این اساس، استفاده از ارتباطات تصویری بهخصوص گرافیک خبری و اطلاعرسان میتواند با ایجاد جذابیتهای تصویری، اطلاعات و اخبار منتشر شده از سوی روابطعمومی را برای اطلاع مخاطبان، جذابتر کند.
در خصوص آزمون فریدمن اولویت بندی گویههای مربوط به سؤال اول، مقدار خیدو (869/293 = X) در سطح(05/0=p) با درجه آزادی 154 معنادار است و میتوان گفت بین گویهها اختلاف معناداری وجود دارد بهطوری که گویه 4 (تأثیرگذاری و ایجاد جذابیت، با استفاده از طراحی گرافیک) بالاترین اولویت و گویههای 1 و 3 و 6 و 2 و 5 به ترتیب اولویتهای بعدی را بهدست آوردهاند، بهعبارت دیگر میتوان گفت طرحهای گرافیکی میتواند در ترغیب مخاطبان روابطعمومی مؤثر باشد.