خلاصة:
جهان نگری مفهومی چندبعدی است که بررسی آن میزان آمادگی نیروهای انسانی، به عنوان مولفه ای اساسی در فرایند جهانی شدن، برای ورود یا تداوم این فرایند را نشان داده و به پژوهشگران کمک می کند تا روند آینده جهانی شدن را پیش بینی کنند. بر این مبنا مسئله پژوهش حاضر بررسی سطح جهان نگری کاربران تهرانی عضو فیس بوک، یکی از پرطرفدارترین شبکه های اجتماعی در میان کلیه تکنولوژی های نسل دوم اینترنت (وب2) است. روش پژوهش برای انجام این مطالعه، پیمایش اجتماعی بوده و در آن از ابزار پرسشنامه آنلاین استفاده شده است. از آنجا که بالاترین میزان عضویت در شبکه های اجتماعی و بیشترین میزان دسترسی به اینترنت در ایران، مختص کاربران تهرانی است، این پرسشنامه ها به صورت هدفمند در میان کاربران فضای مجازی که عضو فیس بوک و ساکن تهران بودند توزیع شد.
یافته های این پژوهش نشان می دهد در مجموع جهان نگری کاربران مورد مطالعه در سطح بالایی قرار دارد. به طور مشخص در حوزه جهان نگری اقتصادی امتیازهای کاربران بیشتر در طبقه ” متوسط“ و در حوزه های حقوقی- سیاسی و فرهنگی- اجتماعی در طبقه ” زیاد“ اجتماع یافته است. همچنین مناقشه برانگیزبودن موضوع در حوزه حقوقی- سیاسی، هزینه بر بودن موضوع در حوزه اقتصادی و شخصی بودن موضوع در حوزه فرهنگی- اجتماعی، از جمله عواملی هستند که می توانند کاهش سطح جهان نگری را در آن حوزه به دنبال داشته باشند. در عین حال یافته های به دست آمده حاکی از آن است که میان جنسیت و سطح تحصیلات کاربران از یک سو و جهان نگری آنان از سوی دیگر رابطه معناداری وجود ندارد.
ملخص الجهاز:
جهاننگری در شبکههای اجتماعی (مطالعة موردی کاربران تهرانی Facebook) نوشتة علیرضا نیکخواه 1 امیرعلی تفرشی 2 چکیده جهاننگری مفهومی چندبعدی است که بررسی آن میزان آمادگی نیروهای انسانی، بهعنوان مؤلفهای اساسی در فرایند جهانیشدن، برای ورود یا تداوم این فرایند را نشان داده و به پژوهشگران کمک میکند تا روند آینده جهانیشدن را پیشبینی کنند.
لازم به یادآوری است که جهان دوم یعنی جهان مجازی با خصیصههایی که دارد و قبلا نیز مطرح شد مانند فرامکان بودن، فرازمان بودن، صنعتیبودن محض، عدم محدودیت به قوانین مدنی متکی بر دولت- ملتها، از معرفتشناسی تغییر شکل یافته و پسامدرن برخوردار بودن، قابل دسترسبودن همزمان، روی فضا بودن و برخورداری از فضاهای فرهنگی، اعتقادی، اقتصادی و سیاسی جدید (عاملی، 1383: 10)، زمینهای بسیار مناسب برای پژوهش جهاننگری محسوب میشود.
عضویت در سازمان تجارت جهانی (WTO)7: یکی از سؤالاتی که نتایج آن به تحلیل ما کمک میکند، سؤال 11 پرسشنامه است: «آیا شما موافق عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی WTO هستید؟» دادههای بهدست آمده از کاربران تهرانی عضو فیسبوک که پرسشنامه را پر کردهاند نشان میدهد که غلبه افراد پاسخدهنده، آنهم در سطح بالایی، در طیف موافقم و کاملا موافقم - هر دو با 4/40درصد که در مجموع تقریب 81 درصد میشود- قرار دارد.
به تصویر صفحه مراجعه شود نمودار 7 فراوانی پذیرش عضویت در سازمان تجارت جهانی در میان پاسخگویان نتایج بهدست آمده حاکی از آن است که کاربران مورد پرسش قرار گرفته، دربارة موضوعاتی که پیرامون مسائل اقتصادی کلان است، همچنین مسائلی که به پیشرفت کلی کشور میانجامد، در موافقت با آن همنظر میشوند اما در موارد دیگری، مانند سؤالی که در بعد میآید، این اتفاق نظر خود را کم رنگتر نشان میدهد.