ملخص الجهاز:
"7. نوشتن آیات و شهادت (توحید، نبوت و امامت) بر کفن بسیاری از فقها تصریح کردهاند که مستحب است بر کفن میت، شهادت بر توحید، نبوت و امامت و همانند آن نوشته شود و نیز تصریح کردهاند که این کتابت، با تربت سیدالشهدا(ع) باشد شیخ حر عاملی بابی را با نام «استحباب کتابة اسم المیت علی الکفن و انه یشهدان لااله الا الله و یکون ذلک بطین قبر الحسین(ع)» گشوده است و از جمله روایاتی که در آن نقل کرده است، این روایت است: «محمد بن عبدالله بن جعفر الحمیری عن صاحب الزمان(ع) انه کتب الیه: قد روی لنا عن الصادق(ع) انه کتب علی ازار اسماعیل، ابنه: اسماعیل یشهد ان لا اله الا الله.
احکام دیگر زیارت سیدالشهدا(ع) در باره زیارت امام حسین(ع) افزون بر آنچه گذشت، روایات فراوانی با عناوینی متفاوت، رسیده است که طبق آنها و بر اساس احادیث «من بلغ» فقها فتوا به استحباب دادهاند و بسیاری از محدثان، از جمله، شیخ حر عاملی عنوان بابی را که برای این احادیث برگزیده، عنوان استحباب است و از آنجا که نقل دست کم یک روایت از هر یک از این مجموعه، از حوصله این نوشته خارج است، برای اطلاع، به بیان عنوان ابواب بسنده میشود: (93) 1.
و نیز علامه مجلسی بابی را با نام «آداب زیارته صلوات الله علیه من الغسل وغیرها» (103) گشوده و در آن 38 روایت را نقل کرده است؛ از جمله: «عن صفوان الجمال عن ابیعبدالله(ع) قال: من اغتسل بماء الفرات و زار قبر الحسین(ع) کان کیوم ولدته امه صفرا فی الذنوب ولو اقرفها کبائر»؛ (104) یعنی امام صادق(ع) میفرماید: هر کس با آب فرات، غسل و امام حسین (ع) را زیارت کند، مانند روزی که از مادر متولد شده، از گناهان پاک خواهد شد هر چند گناهان کبیره در میان آنها باشد."