خلاصة:
مقدمه: ارزشگذاری اقتصادی عاملی اساسی، در ارزیابی و بهبود مدیریت پایگاههای اطلاعاتی است، که توسط عوامل گوناگونی تحت تاثیر قرار می¬گیرد. از اینرو پژوهش حاضر بهمنظور ارزشگذاری اقتصادی پایگاههای اطلاعاتی پیوسته مقالههای فارسی و تعیین عوامل اثرگذار بر آنان از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی انجام شده است.
روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است، با روش پیمایشی و ارزشگذاری مشروط که بخشی از روش ترجیحات اظهارشده هست، به تعیین تمایل به پرداخت اقدام نموده است. جامعه پژوهش تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی در سال تحصیلی ۹۵-۱۳۹۴ با تعداد ۴۱۴۵ نفر بود، نمونه پژوهش بر اساس فرمول میشل و کارسون ۵۲۳ نفر محاسبه شد. همچنین برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی استفاده شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته دوبعدی بود. برای تعیین روایی از روایی صوری و برای تعیین پایایی از آلفای کرونباخ (۸۳/ ۰) استفاده شد. از روشهای آماری مانند، آمار توصیفی و آمار استنباطی بهره گرفته شد. در سطح آمار استنباطی متناسب با متغیرهای پژوهش و حالت دوگانه متغیر وابسته (تمایل به پرداخت و عدم تمایل به پرداخت)، نرمال نبودن متغیرها و ثابت نبودن واریانسها از آزمون ناپارامتریک رگرسیون لجستیک با روش ورود همزمان متغیرها استفاده شد.
یافتهها: میانگین تمایل به پرداخت سالیانه دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای استفاده از پایگاههای اطلاعاتی پیوسته مقالههای فارسی حدود ۱۷.۵۰۵ تومان بود. همچنین نتایج نشان داد که متغیرهای وضعیت تاهل (در سطح متاهل)، دانشکده (در سطح دانشکدههای ادبیات، فنی مهندسی، علوم پایه، شیمی و کشاورزی)، تعداد افراد خانواده (در سطح چهار نفر) و میزان استفاده از پایگاههای اطلاعاتی فارسی (در سطح یک یا چند بار در سال، ماهی یکبار، چند بار در ماه، هفتهای یکبار، چند بار در هفته و تقریبا هرروز) بر تمایل به پرداخت سالیانه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در استفاده از پایگاههای اطلاعاتی فارسی گاهی با علامت مثبت و گاهی با علامت منفی تاثیر گذاشتهاند.
نتیجهگیری: دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی تمایل به پرداخت قابل ملاحظهای برای حمایت از بهبود و توسعه پایگاههای اطلاعاتی فارسی داشتند. برای مسئولان دانشگاه توجیهی فراهم شد که با توجه به مشارکت دانشجویان تحصیلات تکمیلی در تامین هزینهها، تلاش بیشتری در جهت حفظ و توسعه پایگاههای اطلاعاتی فارسی داشته باشند. این امکان فراهم شد که با توجه به متغیرهای تاثیرگذار به پیشبینی و جهتدهی تمایل به پرداخت دانشجویان تحصیلات تکمیلی در خصوص مدیریت بهینه پایگاههای اطلاعاتی بپردازند؛ بنابراین پیشنهاد شد که تمایل به پرداخت محاسبه شده، برای تحلیل هزینهها پیش از اشتراک پایگاههای اطلاعاتی فارسی مورد استفاده قرار گیرد؛ و از تمایل به پرداخت محاسبه شده بهعنوان، شاخصی برای تعیین میزان حق اشتراک احتمالی استفاده شود. با توجه به اینکه متغیر دانشکده و میزان استفاده از پایگاههای اطلاعاتی تاثیر بسزایی بر تمایل به پرداخت داشتهاند، به ارائه کارگاههای آموزشی در زمینه معرفی و استفاده از پایگاههای اطلاعاتی فارسی در دانشکدههای مختلف دانشگاه رازی پرداخته شود.