خلاصة:
دوران کودکی دورانی بسیار شیرین است که خاطرات آن تا سالها در ذهن انسان باقی میماند. دورانیست که تجربیات آن تاثیر بسیاری بر زندگی آینده انسان دارد. از سوی دیگر ادبیات و بطور خاص شعر، یکی از عرصه هایی است که میتوان نمود خاطرات دوران کودکی را در آن مشاهده کرد.
در این مقاله به بررسی تلمیح (اشاره) به خاطرات مشترک دوران کودکی (سه معیار کارتونهای دوران کودکی، درسهای کتابهای دوران ابتدایی و بازیهای کودکی) در شعر دهه هشتاد ایران پرداخته شده است.
سوالات تحقیق
1. آیا جنسیت در استفادة شاعران در ارجاع به معیارهای سه گانه(کارتونها،بازیها،درسها) تاثیر دارد؟
2. مدل استفاده از معیارهای سه گانه به چه صورت است؟
3. درونمایه های اشعار با ارجاعات به این معیارها بیشتر حول چه مسائلی است؟
مواد و روشها: ابتدا یکصد مجموعه شعر از آثار منتشر شده در سال های 1380 تا 1390 بررسی گردید که از این میان 81 مجموعه ، در آنها حداقل یک مورد اشاره به سه معیار یادشده در بالا وجود داشت. از بین 81 مجموعه، 48 مجموعه شاعر آنها مرد و 33 مجموعه شاعر آنها زن بوده است.تعداد اشعاری که در آنها نمونه هایی از ارجاعات وجود داشت، 144 مورد بوده است.
برای بررسی آماری داده ها از آزمون «خی دو» و جدول توافقی( chi-square and crosstabs) و نیز از جدول فراوانی استفاده شد که به وسیله نرم افزار SPSS16 انجام شده اند.
ملخص الجهاز:
درونمایه های اشعار با ارجاعات به این معیارها بیشتر حول چه مسائلی است ؟ مواد و روشها: ابتدا یکصد مجموعه شعر از آثار منتشر شده در سال هـای ١٣٨٠ تـا ١٣٩٠ بررسـی گردید که از این میان ٨١ مجموعه ، در آنها حداقل یک مورد اشاره به سـه معیـار یادشـده در بـالا وجود داشت .
درونمایه های اشعار با ارجاعات به معیارهای سه گانه بیشتر حول چه مسائلی است ؟ مواد و روشها ابتدا یکصد مجموعه شعر از آثار منتشر شده در سال های ١٣٨٠ تـا ١٣٩٠ بررسـی گردیـد که از این میان ٨١ مجموعه ، در آنها حداقل یک مورد اشاره به سه آیـتم یادشـده در بـالا وجود داشت .
تحلیل آماری ارتباط بین نوع استفاده از آیتمها و نوع آیتمها، از دیگر مباحثی اسـت کـه در ایـن تحقیـق مورد سوال بوده است در این قسمت بوسیلة آزمون خی دو chi-square بررسی میشود که وضـعیت اسـتفاده ظاهری و استفاده محتوایی در آیتمهای سه گانه به چه صورت است و آیا ارتباطی بـین ایـن دو مقوله ( آیتمها و نوع استفاده شاعران ) وجود دارد یا نه ؟ (رجوع شود به تصویر صفحه) در جدول شماره ٣، با توجه به آماره خی دو و چون سطح معناداری از ٠.
ب:کارتونهای دوران کودکی ، درسهای دوران ابتدایی (دبستان ) و بازیهای کـودکی از مـواردی است که در شعر شاعران سالهای اخیر ایران به کرات مورد استفاده قرار گرفته اند و شـاعران با بهره گیری از آنها به بیان مضامین پرداخته اند.