خلاصة:
هدف از این پژوهش انجام فراتحلیلی بر مطالعات انجام شده در زمینة تاثیر روشهای تدریس فعال بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است. برای انجام فراتحلیل از رویکرد هانتر و اشمیت استفاده شده است. از بین 70 مطالعه شناسایی شده، 37 مطالعه وارد تحلیل شد. با توجه به اینکه برخی مطالعات از چندین متغیر یا مداخله استفاده کرده بودند چند بار در فرایند فراتحلیل بررسی شدند که در نهایت از کل پژوهشها اندازه اثر برابر با 55 به دست آمد. نتایج نشان داد که روشهای تدریس فعال تاثیر مثبت و معنیداری بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان با اندازه اثر بالا دارد، و طبق معیار کوهن این تاثیر در حد زیاد ارزیابی میشود. همچنین فراتحلیل نشان داد که میانگین اندازه اثر در دانش آموزان دختر و پسر معنی دار است و بر اساس مقیاس کوهن، در حد زیاد میباشد. به طور کلی، استفاده از شیوههای تدریس فعال باعث پیشرفت تحصیلی و یادگیری معنیدار می شود و در نتیجه آن انتقال یادگیری به جهان خارج افزایش مییابد.
ملخص الجهاز:
جدول شمارة ١: اندازه اثر پژوهش هاي آزمايشي و نيمه آزمايشي مربوط به روش هاي تدريس فعال )به تصویر صفحه رجوع شود) مطالعاتي که هر دو جنسيت را مورد بررسي قرار داده اند رديف مطالعات اندازه اثر رديف مطالعات اندازه اثر ١ کرامتي (١٣٨٨) ١/٥٦* ١١ نجفي هزارجربيي (١٣٨٨) S١٠٨ ٢ کرامتي (١٣٨٦) S٠٦٣ ١٢ نجفي هزارجربيي (١٣٨٨) ٠/٧٤ S ٣ فروغي (١٣٧٩) ٠١٦*NS ١٣ خزائي (١٣٨٤) ٠٣١*NS ٤ فروغي (١٣٧٩ ٠٣٥*NS ١٤ کرامتي (١٣٨٧) ٠/٣٧* ٥ فروغي (١٣٧٩ S٠٦٩ ١٥ فرج اللهي، کوپا و هاشمي (١٣٨٣) S٠٦٣ شواخي، نادري د عابري سعادتمند، سيف نراقي، شريعتمداري و S0/58 16 *2/41 6 (1386) نادري (١٣٨٠) شواخي، نادري د عابري سعادتمند، سيف نراقي، شريعتمداري و *0/42 17 S1/06 7 (1386) نادري (١٣٨٠ ٨ عالي (١٣٨٢) S١١١ ١٨ صفرعليزاده (١٣٨٥) S١١٩ ٩ عالي (١٣٨٢) S١١٣ ١٩ گل -گوند (١٣٨٦) ٠/٥٤* ١٠ عالي (١٣٨٢) S١٥١ تحليل سؤال اول : روش هاي تدريس فعال تا چه اندازه بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مؤثر است ؟ براي تحليل آماري اين سؤال از روش ترکيب اندازه هاي اثر استفاده شد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 - Moller & Jennions 2 - Sutton, Duval, Tweedie, Abrams & Jones 3 - Funnel Plot 4 - Light & Pillemer )به تصویر صفحه رجوع شود) شکل ١: نمودار قيفي پژوهش قبل و بعد از تحليل حساسيت شکل شمارة ١ نمودار قيفي تورش انتشار پژوهش هاي مربوط به اثربخشي روش هاي تدريس فعال بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان را قبل و بعد از تحليل حساسيت نشان ميدهد.