ملخص الجهاز:
تاریخ بر دور نگاهی بر آثار جواد وطندوست جاوید رمضانی نقد تفکر زیباییشناسی دوران خردورزی و نظرات کانت در این مقوله توسط ژاک دریدا به کتاب حقیقت در نقاشی ختم گردید.
دریدا درامتداد نقد خود مفهوم پارارگون را مراد کرده که در معنای تحتاللفظی تزیین گفته میشود اما دریدا مقصودی وسیعتر از این معنا اختیار میکند؛ او حاشیه و قاب و عناصری مانند سرستونها و تزیینات وابسته به اثر را بهعنوان مرز مورد خدشه بین شیء هنری مدرن و حقیقت گستردهتر نقاشی میداند.
این مرز در واقع همان مرزی است که کانت در آن سعی کرد که نظام زیباییشناسی خود را تعریف کند و هنر آینده را متأثر از آن گرداند.
البته دریدا مادیت اثر و یا تکنیک را مورد تاختوتاز قرار نداد بلکه عرصۀ مفاهیم هنر را گستردهتر کرد، از این منظر خوانش آثار وطندوست در حیطۀ هنر معاصر قرار نمیگیرد گرچه تلاش بسیاری را برای گریز از این حیطه داشته است.