خلاصة:
هدف ازنگارش مقاله حاضر، بررسی نقش خلاقیت و بهبودآن درمحیط مدرسه میباشد. خلاقیت یکی از
عالی ترین و پیچیده ترین فعالیتهای ذهن آدمی است که تعلیم و تربیت باید بدان توجه کند. خلاقیت نه
فقط به هوش و تفکر بلکه به سازمان شخصیت فرد نیز مربوط می شود. تربیت آزادانه کودک در وضعیتی
که والدین دارای علایق قوی گوناگونی باشند باعث بروز صفت خلاقیت در کودکان میشود. از این رو
مساله تربیت کودکان و پرورش استعدادهای فطری آنان از مسایل بسیار مهمی است که باید مورد توجه
مربیان و والدین قرار گیرد و معلمان بایستی امکانات تجلی اندیشه خلاق را در مدارس فراهم آوردند و
دانش آموزان به تدریج مفاهیم اساسی علوم مختلف را بیاموزند تا با مسایل زندگی، خلاقانه برخورد کنند و
جهان اطراف خویش را در جهت مطلوب تغییر دهنده. تصاویر ذهنی که ما به کودکان خود میدهیم،
آینده آنها را شکل میبخشند. این تصاویر ذهنی بصورت پیشگوییهایی هستند که به تحقق در میآیند و
تصویر ذهنی شما میزان شاد بودن، مفید بودن و خلاق بودن کودکتان را شکل می بخشند، مطمئنا تصویر
ذهنی شما برای هر یک از کودکانتان بیش از آنچه انجام میدهید و یا به آنها میگویید در رشد انگیزه
خلاقیت و موفقیت آنها در آینده موثر خواهد بود. این مقاله بر آن است تا به مفهوم خلاقیت و اهمیت و
ابعاد گوناگون آن بپردازد. ابتدا مفهوم خلاقیت موردبررسی قرارگرفته، سپس به نظریههای خلاقیت و
ویژگیهای شخصیتی وخصوصیات افراد خلاق بویژه کودکان خلاق و ویژگیهای رفتاری آنا ن اشاره
میگردد. در ادامه نقش محیط مدرسه و معلمان بر خلاقیت دانش آموزان و موانع خلاقیت و نوآوری
موردبحث و بررسی قرارگرفته ودیدگاههای مختلف خلاقیت بیان می گردد. در پایان به راهکارهایی که
در جهت بهبود خلاقیت کودکان ونوجوانان مفید بوده وبه بهبود خلاقیت دانش آموزان در محیط مدرسه
کمک میکند، اشاره میگردد
ملخص الجهاز:
از اين رو مساله تربيت کودکان و پرورش استعدادهاي فطري آنان از مسايل بسيار مهمي است که بايد مورد توجه مربيان و والدين قرار گيرد و معلمان بايستي امکانات تجلي انديشه خلاق را در مدارس فراهم آوردند و دانش آموزان به تدريج مفاهيم اساسي علوم مختلف را بياموزند تا با مسايل زندگي، خلاقانه برخورد کنند و جهان اطراف خويش را در جهت مطلوب تغيير دهنده .
واژه هاي کليدي: خلاقيت ، دانش آموزان ، محيط مدرسه ، تفکرخلاق ، پرورش خلاقيت ، کودکان ونوجوانان مقدمه امروز جامعه ، بيش از هر زمان ديگر به افراد هوشمند و خلاق نياز دارد، هر قدر جهاني که درآن زندگي ميکنيم پيچيده تر ميشود، نياز به شناسايي و پرورش ذهن هاي خلاق و آفريننده نيز بيشتر و شديدتر ميگردد به همين دليل ، در شرايط کنوني، مسئله خلاقيت از مهمترين مسائل در قلمرو روانشناسي آموزشگاهي است ، با توجه به اين امر بايد مديراني مبتکر و خلاق را براي رده هاي متفاوت مديريت برگزيد، مديران توانمندي که قادر باشند با اتخاذ تدابير و شيوه هاي بايسته ، به ويژه در دستگاه آموزش و پرورش ، زمينه را براي تجلي و بروز استعدادها و خلاقيت هاي معلمان و دانش آموزان فراهم آورند.
Creative thinking ٦ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره سي و سه ، تابستان ١٣٩٧ * * * * * خلاقيت به عنوان وديعه الهي :١در دنياي باستان ، فيلسوفاني چون افلاطون معتقد بودند که خداوند اذهان اين گونه مردان را از آنها گرفته و با دادن قوه ابتکار آنان را به عنوان سفيرانش بکار ميگيرد (پلاتو 16 ١٩٢٥).