خلاصة:
هدف این پژوهش، ارائة روشی هوشمند برای پیشبینی نتایج مسابقات والیبال برمبنای آمار بازیهای انجامشدة قبلی بود. جامعة آماری شامل همة مسابقات ورزشی و نمونة پژوهش، مسابقات لیگ جهانی والیبال قهرمانی 2014 لهستان بود. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی بود که در بخش توصیفی،آمار بازیها شامل تعداد آبشارها، تعداد دفاعهای روی تور، تعداد سرویسهای موفق، تعداد خطاها، زمان بازی، امتیاز تیمها و تعداد ستهای برنده و بازنده، از سایت رسمی فدراسیون جهانی والیبال بهدست آمد. در بخش تحلیلی، اطلاعات با استفاده از جعبة ابزار شبکة عصبی نرمافزار متلب تجزیهوتحلیل شد و مدلی پیشبینی برای آن نیز ارائه شد. نتایج و نمودارهای حاصل از شبیهسازیهای انجامشده نشان داد که شبکة عصبی پرسپترون دولایه با هشت ورودی و یک خروجی بههمراه تابع انتقال تانژانت سیگموید، با 10 نورون در لایة مخفی اول و تابع انتقال خطی با هشت نورون در لایة مخفی دوم، با 10/93 درصد پیشبینی درست در مرحلة آموزش، 90 درصد پیشبینی درست در مرحلة صحتسنجی و 61/82 درصد پیشبینی درست در مرحلة آزمون، الگوی مناسبی برای پیشبینی نتایج مسابقات والیبال در این لیگ جهانی است. میتوان از این مدلها برای تعیین نقاط ضعف و قوت تیم خودی و حریفان استفاده کرد. درواقع، این مدل همانندآنالیزور یا کارشناس ماهری است که اطلاعات مفیدی را در اختیار مربیان و مدیران قرار میدهد.
ملخص الجهاز:
نتایج و نمودارهای حاصل از شبیهسازیهای انجامشده نشان داد که شبکة عصبی پرسپترون دولایه با هشت ورودی و یک خروجی بههمراه تابع انتقال تانژانت سیگموید، با 10 نورون در لایة مخفی اول و تابع انتقال خطی با هشت نورون در لایة مخفی دوم، با 10/93 درصد پیشبینی درست در مرحلة آموزش، 90 درصد پیشبینی درست در مرحلة صحتسنجی و 61/82 درصد پیشبینی درست در مرحلة آزمون، الگوی مناسبی برای پیشبینی نتایج مسابقات والیبال در این لیگ جهانی است.
در این مدل هوشمند، آمار جزئی هر بازی مانند تعداد شوت، If-Else EloSystem Jackson Iyer and Sharda Sofotasiou, Hughes and Calautit Multilayer Perceptron (MLP) تعداد شوت داخل چهارچوب، تعداد پاس صحیح و تعداد پاس اشتباه، بهعنوان یک بردار ورودی به شبکه داده میشود و خروجی مطلوب برحسب برد، تساوی یا باخت تیم میزبان یکی از مقادیر یک، 5/0 یا صفر است.
بهعبارتدیگر، با اضافهکردن ورودیهای دیگر، Nielsen, Holm & Aschan Maleki, Nasiripor & Amini Lana & Chong نتایج پیشبینی بهتر نمیشوند؛ برای مثال، تعداد بازیکنان غایب و تأثیرگذار در یک تیم نیز از ویژگیهای دیگری است که میتواند در تعیین سرنوشت بازی بهعنوان ورودی درنظر گرفته شود؛ اما، با شبیهسازیهای انجامشده در این مقاله، این عامل تأثیر مثبتی در نتایج نداشت؛ بنابراین، ازآنجاکه هدف این پژوهش انتخاب شبکة عصبی مناسب با کمترین ورودیها است، شبکة عصبی شکل شمارۀ یک پیشنهاد میشود.