خلاصة:
جذابیت و رقابتپذیری یک شهر بستگی به نحوه مدیریت تصویر آن شهر داشته و استراتژیهای برنامهریزی تصویر شهر برای شهرهایی که به دنبال رشد اقتصادی هستند به امری ضروری بدل گشته است. یکی از این استراتژیها که شهرهای پیشروی جهان برای بهبود تصویر خود به کار گرفتهاند برندسازی شهری است. با توجه به فقدان تصویری روشن و قوی از ارومیه، هدف اصلی مقاله، مدلسازی تصویر شهر ارومیه در جهت روشن شدن اقدامات اصلی در زمینه برندسازی این شهر است. پس از مطالعه متون نظری و مشخص شدن ارتباط میان برندسازی شهری و تصویر شهر، چارچوب نظری پژوهش تدوین شد. در بخش تحلیل و یافتهها بر اساس 9 مؤلفه و 46 معیار برگرفتهشده از چارچوب نظری، تصویر شهر ارومیه در ذهن ساکنانش با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری مورد کنکاش قرارگرفته و تأثیرگذارترین مؤلفهها و معیارهای تشکیلدهنده تصویر شهر ارومیه مشخص شدند. درنهایت، اولویت اقدامات در زمینه برندسازی ارومیه تعیین و پیشنهادهایی ارائه شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که شهر ارومیه برای بهبود تصویر خود باید در ابتدا به تقویت امکانات و زیرساختهای خود بپردازد و در کنار آن با تکیهبر تاریخ و فرهنگ و همچنین موقعیت مرزی و تجاری و طبیعت خود اقدام به ایجاد برندی منحصربهفرد کند.