خلاصة:
این تحقیق با هدف بررسی عوامل سازمانی موثر بر سطح کارآفرینی در تعاونیهای کشاورزی، به روش توصیفی – همبستگی در سال 1390 انجام گرفت و اطلاعات مورد نیاز آن از طریق بررسی و تحلیل ادبیات نظری و پیشینه پژوهشی موضوع مورد نظر به شیوه مطالعات کتابخانهای و دادههای میدانی از طریق ابزار پرسشنامه گردآوری شد. روایی پرسشنامه را صاحب نظران تایید کردند و برای تعیین پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن 88/ 0 به دست آمد. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیرانعامل تعاونیهای کشاورزی استان همدان است که تحت نظارت وزارت تعاون مشغول فعالیت هستند. با توجه به محدود بودن تعداد تعاونیهای کشاورزی استان، نمونه گیری انجام نشد و از روش سرشماری استفاده شد. در نهایت، 93 نفر از مدیران عامل مورد بررسی قرار گرفتند.
یافتههای تحقیق نشان میدهد که رابطه مثبت و معنیداری بین متغیرهای سیستم تشویق و پاداش و فرهنگ سازمانی با سطح کارآفرینی در تعاونیهای کشاورزی وجود دارد؛ لذا اصلاح ساختار نهادی شرکتهای تعاونی، فرهنگ سازی در راستای توسعه کارآفرینی، آشنا سازی اعضا و ارکان تعاونیها با مقوله کارآفرینی در تعاونی و تبیین راهکارهای انگیزشی برای توسعه کارآفرینی در تعاونیها توصیه میشود.
This research was carried out with the aim of surveying organizational factors affecting the level of entrepreneurship in agricultural cooperatives. Through a descriptive-correlation method in 1990. The data were gathered through literature review as well as fieldwork. The reliability of the questionnaire was approved by eligible experts and the reliability was calculated (Cronbach Alpha = 0.88). Statistical population comprised managing directors of agricultural cooperatives of Hamadan Province which are under Ministry of Cooperatives. The entire statistical population was covered and no sampling was made. At the end، 93 managers were surveyed.
The findings show a positive and significant correlation between “incentive system and organizational culture” and “level of entrepreneurship” in agricultural cooperatives. Therefore، modification of structure of cooperatives، setting cultural norms in line with entrepreneurship development، familiarization of members and cooperative bodies، and elaborating incentive mechanisms to develop entrepreneurship are recommended.
ملخص الجهاز:
فعالیتهای مدیریتی همچنین تأثیر بسزایی در شکل گیری فرهنگ سازمانی سازگار برای توسعه کارآفرینی و بسط مفاهیمی نظیر ریسک پذیری، نوآوری، خلاقیت ، یادگیری و تغییر در درون سازمان دارند (٢٠٠٣ ,Korvela Heinonen ).
در این تحقیق فرهنگ سازمانی، مدیریت سازمانی، سیستم تشویق و پاداش و ساختار سازمانی به عنوان متغیرهای مستقل در قالب ٢٠سؤال با طیف لیکرت بررسی شدندو همچنین سطح کارآفرینی در تعاونیهای کشاورزی با استفاده از شاخصهایی نظیر رشد اقتصادی، رشد سازمانی، نوآوری در محصول و نوآوری در فرایند در مجموع به وسیله ١٦گویه ارزیابی گردیدند.
در این پژوهش ساختار سازمانی، مدیریت سازمانی، سیستم تشویق و پاداش و فرهنگ سازمانی به عنوان عوامل سازمانی مؤثر بر کارآفرینی در تعاونیهای کشاورزی مورد بررسی قرار گرفته اند که نتایج آن در جدول ٣ آورده شده است .
توزیع فراوانی گروه بندی سطح کارآفرینی کارآفرینی فراوانی درصد درصد تجمعی (به تصویر صفحه مراجعه شود) مأخذ: یافته های تحقیق برای بررسی رابطه بین عوامل سازمانی و سطح کارآفرینی در تعاونیهای کشاورزی از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است که نتایج آن در جدول ٧آمده است .
این در حالی است که آنتونیک و هیسریچ (٢٠٠١) و هورزنبای و همکارانش (١٩٩٣) در تحقیقات خود ساختار سازمانی را از عوامل مهم در شکل گیری و توسعه فعالیتهای کارآفرینانه در درون سازمان دانسته اند.
موریس (١٩٩٨ ,Morris)؛ تیمونز (١٩٩٨ ,Timmons)؛ پیترز (١٩٩٧ ,Peters)؛ دیل و کندی (٢٠٠٠ ,Kenedy Deal ) و صالحی (١٣٨١) نیز در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که فرهنگ سازمانی به عنوان یک جزء مهم در سازمان ، نقش کلیدی در شکل گیری و توسعه کارآفرینی سازمانی دارد.