خلاصة:
سابقه و هدف: سالمندان به علت مشکلات فراوان جسمی و روانی مستعد ابتلا به آسیب های مختلفی می باشند، لذا نیازمند توجه و رعایت برنامه خودمراقبتی موثر در ارتقاء سلامت خود میباشند. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر مداخله آموزشی برنامه خودمراقبتی بر روند کیفیت زندگی سالمندان انجام گرفت.
مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی بود که بر روی 160 نفر از سالمندان تحت پوشش 8 مرکز بهداشتی درمانی شهر زنجان انجام شد. نمونهها به روش خوشهای انتخاب شده و به صورت تصادفی به دو گروه آزمون (80 نفر) و کنترل (80 نفر) تقسیم شدند. برای گروه آزمون 6 جلسه آموزشی یک ساعته در زمینه برنامه خود مراقبتی برگزار گردید. ابزارهای مورد استفاده شامل اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه کیفیت زندگی SF-36 بود. دادههای جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 20 و با به کارگیری آزمونهای کایدو، دقیق فیشر، تیمستقل و تیزوجی مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج نشان دهنده افزایش میانگین نمرات ابعاد مختلف کیفیت زندگی سالمندان گروه آزمون پس از انجام مداخله آموزشی بود (0.001>P).
نتیجهگیری: اگر سالمندان در مورد شیوههای صحیح زندگی اطلاعات درستی داشته باشند، میتوان از بسیاری از مشکلات آنها پیشگیری نمود یا به نحو مطلوبی آنها را کنترل کرده و در جهت ارتقاء کیفیت زندگی آنان برنامهریزی نمود.
Background and Objectives: Since elderlies are susceptible to various impairments due to different physical and mental problems, they need more attention and abiding and efficient self-care program for their health promotion. The present study investigated the effect of self-care training program on quality of life of elderlies.
Materials and Methods: This pre- and post-quasi-experimental study was carried out on 160 elderly clients selected from eight health care centers in Zanjan, Iran. The elderlies were se-lected by randomized sampling and assigned to two groups of experimental (n = 80) and con-trol (n = 80) groups. The experimental group participated in the self-care training program for six sessions of one hour. The study instruments were questionnaires regarding demographic information and short-form health survey (SF-36). Data analysis was performed using SPSS-22 software by independent t-test, Mann-Whitney and chi-squared.
Results: The finding showed a significant difference in mean scores of quality of life between the experimental and control groups after the intervention (P < 0.001).
Conclusions: Self-care education to elderlies about the practices of proper nutrition, exercise, rest and medication can prevent several problems and help them to improve their quality of lives.