خلاصة:
سابقه و هدف: ارتباط زناشویی به عنوان عمیقترین نوع ارتباط همواره مورد توجه انسان بوده است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر افزایش رضایتمندی زناشویی زوجین در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر بهار بر مبنای تئوری حمایت اجتماعی انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه تجربی در بین 100 نفر از زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر بهار در استان همدان در سال 1395 انجام گردید. جهت نمونه گیری، ابتدا از ۳ مرکز بهداشتی درمانی شهر بهار 100 نفر به طور تصادفی انتخاب و در ادامه شرکت کنندگان به تصادف به دو گروه آزمون و کنترل (هر گروه 50 نفر) تقسیم شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل سه پرسشنامه رضایتمندی زناشویی Enrich، پرسشنامه حمایت اجتماعی و پرسشنامه مهارتهای ارتباطی Burton بود که به روش خودگزارش دهی توسط زوجین تکمیل گردید. 3 جلسه آموزشی و 2 جلسه مشاوره در طی زمان 2 هفته تنها برای گروه آزمون برگزار و به فاصله یکماه پرسشنامه های پس آزمون تکمیل گردید. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری تیمستقل، تیزوجی، آزمون دقیق فیشر و آنالیز کوواریانس در نسخه 16 نرم افزار SPSS تحلیل گردید.
یافتهها: میانگین نمرات مهارتهای ارتباطی، رضایت زناشویی و حمایت اجتماعی گروه آزمون نسبت به گروه کنترل در مرحله پس از آزمون به طور معناداری افزایش یافته بود (0.05>P).
نتیجهگیری: آموزش مهارتهای ارتباطی میتواند تاثیر بسزایی در ارتقاء رضایتمندی زناشویی داشته باشد. یکی از مهمترین علتهای آن، حمایتهای اجتماعی توسط خانواده میباشد، لذا میتوان از آن به عنوان یک رویکرد مداخلهای موثر استفاده نمود.
Background and Objectives: Marital relationship has been regarded as one of the deepest types of communication. This study was performed to determine the effect of communication skills training on increasing marital satisfaction among couples by applying the social support theory on females referred to health centers in Bahar.
Materials and Methods: This experimental study was performed on 100 females, referred to Bahar health centers in Hamadan province, during year 2016. For the sampling purposes, 100 females were randomly selected from health centers of Bahar city. The participants were randomly divided to 2 experimental and control groups (each group included 50 females). Data collection tools consisted of 3 questionnaires, including Enrich marital satisfaction questionnaires, social support questionnaire, and Burton communication skills questionnaire, which were completed through self-reporting by couples. An educational program in 3 sessions and 2 consulting classes were performed only for the intervention group and post-test questionnaires were completed after one month. Data were analyzed by SPSS-16 software using independent t test, paired t test, Fisher Exact test and Analysis of Covariance (ANCOVA).
Results: Results showed that the mean scores of communication skills, marital satisfaction, and social support after the intervention were significantly increased in the experimental group compared to the control group (P < 0.05).
Conclusions: Communication skills training had a significant impact on improving marital satisfaction. One of the most important causes of this influence was social support by families. Therefore, it can be used as an effective intervention approach in this field.