خلاصة:
سابقه و هدف: تحقیقات نشان داده است که 80 درصد موفقیت افراد مربوط به مهارتهایی است که به نوعی با هوش هیجانی در ارتباط میباشد؛ بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش هوش هیجانی بر مبنای تئوری حمایت اجتماعی در کاهش استرس درکشده و ارتقاء مهارتهای ارتباطی دانشآموزان پسر دبیرستانی شهر همدان انجام شد.
مواد و روشها: در این مطالعه مداخلهای، 100 دانشآموز پسر دبیرستانی بهصورت تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل (هر گروه 50 نفر) تقسیم شده بودند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه حمایت اجتماعی (Social Support Scales: SSS)، هوش هیجانی Schutte Self-Report Emotional Intelligence Test، مهارتهای ارتباطی Communication Skills Inventory و پرسشنامه استرس درکشده Perceived Stress Scale بود. برنامه مداخلهای شامل پنج جلسه آموزشی جهت دانشآموزان و دو جلسه جهت والدین و مربیان بود که در مدتزمان یک ماه برای شرکتکنندگان گروه آزمون به مرحله اجرا درآمد و دو گروه آزمون و کنترل یک ماه و دو ماه پس از مداخله آموزشی مورد پیگیری قرار گرفتند. دادهها با نرمافزار 16 SPSS، آزمونهای Chi-Square، T زوجی، T مستقل و آنالیز طرح اندازههای تکراری تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها: بعد از اجرای برنامه مداخلهای، اختلاف معنیداری بین میانگین نمرات دانشآموزان در سازههای تئوری حمایت اجتماعی، هوش هیجانی، مهارتهای ارتباطی و استرس درکشده بین گروههای آزمون و کنترل مشاهده گردید (0.05>P).
نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان داد آموزش هوش هیجانی بر مبنای حمایت اجتماعی در کاهش استرس و بهبود مهارتهای ارتباطی دانشآموزان موثر بوده است؛ بنابراین استفاده از این چارچوب نظری برای طراحی و ارزیابی مداخلات آموزشی پیشنهاد میگردد.
Background and Objectives: Research has shown that 80% of people’s
success is associated with emotional intelligence-related skills.
Accordingly, the aim of this study was to evaluate the effect of emotional
intelligence training based on social support theory on assuaging perceived
stress and promoting communication skills among male high school
students of Hamadan, Iran.
Materials and Methods: In this experimental study, 100 male high school
students in Hamadan, Iran, were randomly assigned to experimental and
control groups (n=50 students in each group). The data collection tools
included the Social Support Scale, Schutte Self-Report Emotional
Intelligence Test, Burton’s Communication Skills, and Cohen’s Perceived
Stress Scale. The intervention included five sessions for students and two
sessions for parents and school teachers, which was performed for one
month in the experimental group. The experimental and control groups were
separately followed up one and two months after the intervention. Data were
analyzed with SPSS, version 16 and, using Chi-square test, paired t-test, and
repeated measures analysis of variance.
Results: The results revealed significant differences between the mean
scores of the two groups regarding the theoretical constructs of social
support, emotional intelligence, communication skills, and perceived stress
(P<0.05).
Conclusions: Emotional intelligence training based on social support was
effective in reducing stress and promoting communication skills of
students; therefore, the use of this theoretical framework for designing and
evaluating educational interventions is suggested.