خلاصة:
سابقه و هدف: سواد سلامت به عنوان یکی از موضوعات مهم برای ارتقای سطح سلامت جامعه، مورد توجه سیاستگزاران قرار گرفته است. از طرفی کیفیت زندگی و تلاش در راه اعتلای آن، نقش بسزایی در سلامت فردی و اجتماعی دارد. نظر به نقش بزرگسالان به عنوان گروه مولد جامعه، این پژوهش با هدف تعیین ارتباط سواد سلامت و کیفیت زندگی در بزرگسالان انجام شد.
مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بر روی 256 نفر از بزرگسالان 18 تا 65 ساله شهر کرج در سال 95 انجام شد. نمونه گیری به صورت نمونه گیری در دسترس انجام شد. دادهها با استفاده از ابزار سنجش سواد سلامت جمعیت شهری 18 تا 65 ساله ایرانی (HELIA) و پرسشنامه کیفیت زندگی 12 سوالی (SF-12) گردآوری شدند. سپس با استفاده از آمارههای توصیفی و آزمون همبستگی پیرسون در نرم افزار spss نسخه 21 تحلیل شدند.
یافته ها: در این مطالعه 24.2 درصد (62 نفر) از بزرگسالان، سواد سلامت ناکافی و 23.4 درصد (60 نفر) سواد سلامت نه چندان کافی داشتند. میانگین (انحراف معیار) نمره کیفیت زندگی در حیطه های سلامت جسمانی (2.68)16.24، سلامت روانی (3.89)20.43 و کیفیت زندگی کل (5.82)36.68 از 48 بود. بین سواد سلامت و ابعاد جسمانی و روانی کیفیت زندگی و همچنین کیفیت زندگی کل همبستگی مستقیم و معنی دار وجود داشت (0.05>P).
نتیجه گیری: با توجه به ارتباط سواد سلامت با ابعاد کیفیت زندگی، توجه هر چه بیشتر به ارتقای سواد سلامت افراد (به ویژه بزرگسالان دارای سواد سلامت ناکافی) در برنامه های ارتقای کیفیت زندگی، ضروری به نظر می رسد.
Background and Objective: Health literacy as one of the most important
issues for promoting public health has gained the attention of policy makers.
The quality of life and striving to promote it play an important role in
individual and social health. Due to the role of adults as a productive group
in the community, we aimed to determine the relationship between health
literacy and quality of life in adults.
Materials and Methods: This cross-sectional study was conducted among
256 adults aged 18 to 65 years in Karaj, Iran, 2016. The participants were
selected using the convenience sampling method. Data were collected using
the Health Literacy Inventory for Adults (HELIA) and the Quality of Life
questionnaire (SF-12). Then, the data were analyzed using descriptive
statistics and Pearson correlation coefficient in SPSS, version 21.
Results: In this study, 24.2% (n=62) of the participants had inadequate
health literacy and 23.4% (n=60) had relatively adequate health literacy. The
mean±SD scores of quality of life in the physical health and mental health
domains, as well as the overall quality of life were 16.24±2.68, 20.43±3.89,
and 36.68±5.82 out of 48, respectively. Health literacy had a significant
positive correlation with physical and mental dimensions of quality of life
and overall quality of life (P<0.05).
Conclusion: Regarding the relationship between health literacy and
dimensions of quality of life, it seems necessary to focus more attention on
improving people's health literacy, especially adults with inadequate health
literacy, in quality of life promotion programs.