خلاصة:
در هر سه مرحله راه اندازی، ،(ICZM) زیربنای مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی
برنامه ریزی و پیاده کردن، تعریف و تعیین محدوده ساحل است. منطقه ساحلی در کشورها و
مراجع مختلف، تعریف ها و مفهو مهای گوناگون و اغلب متفاوتی دارد. گروهی از کشورها و
مراجع، محدودة ساحل را ناحیه یا منطقه تلاقی آب و خشکی و یا زمین های آبگرفته می دانند و
برخی این محدوده را از مرزهای تاثیرگذار بر ساحل مانند منتهی الیه حوضه های آبریز تا فلات
قاره می کشانند. گاه در تعریف ساحل و منطقه ساحلی، رویکرد سیاسی مد نظر بوده است.
براین پایه، قلمرو ساحل در دریا تا منطقه انحصاری اقتصادی و در خشکی تا مرزهای ایالت یا
استان، امتداد یافته است.
اما تا آن جا که به ایران و سواحل سه گانه اش مرتبط است، از شاخص های بکار گرفته شده در
کشورهای دیگر از جمله قاره های اروپا، اقیانوسیه و آمریکای شمالی و جنوبی باید با احتیاط و
پس از بررسی و تطبیق منطقی بکار گرفته شوند. تجربیات کشورهای دیگر می بایست با
ویژگی های جغرافیایی ایران از جمله جغرافیای سیاسی و تقسیمات کشوری آن همخوانی
داشته باشند. براین پایه، تا آن که جا که به مدیریت ویژه در آبهای ساحلی ایران در قالب
برمی گردد، این قلمرو حداکثر م یتواند در دریا تا آبهای داخلی و در خشکی برحسب (ICZM)
شرایط جغرافیایی میان 60 تا 600 متر در هر سه ساحل تعیین گردد.
ملخص الجهاز:
براین پایه ، تا آن که جا که به مدیریت ویژه در آبهای ساحلی ایران در قالب (ICZM) برمی گردد، این قلمرو حداکثر می تواند در دریا تا آبهای داخلی و در خشکی برحسب شرایط جغرافیایی میان ٦٠ تا ٦٠٠ متر در هر سه ساحل تعیین گردد.
این در حالی است که از دیدگاه کارشناسان و پژوهشگران بانک جهانی ، محدوده منطقه ساحلی به منظور دستیابی به هدف های ICZM، می بایست در خشکی تا مرزهای حوضه آبریز و در دریا تا انتهای دریای سرزمینی و حتی منطقه نظارت گسترش (١٩٩٥ ,Jan and cart) یابد.
1. Management shore line این مقاله نیز قصد داشته است تا با بهره گیری از شیؤە توصیفی - تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای ، در پی یافتن پاسخی برای این پرسش باشد که جمهوری اسلامی ایران با داشتن سه ساحل کاملا متفاوت از دیدگاه های جغرافیایی ، فرهنگی و استراتژیک ، برای تعیین مرزها و محدوده های ICZM در خشکی و دریا، می بایست چه شاخصی یا شاخص هایی یا الگوهایی را در کانون توجه قرار دهد.
در هر مطالعه و برنامه ریزی جامع ، از جمله ICZM، تلاشی برای درک و شناخت این تفاوت های ژرف ، محوری و گریزناپذیر است (کریمی پور، ١٣٨٨، ص١٧٥) جدول ٥: تفاوت های راهبردی کرانه های دریایی ایران (رجوع شود به تصویر صفحه) ٣- پیاده سازی آسان ICZM جهت روان سازی توسعه پایدار در کرانه ها است ؛ بنابراین نمی تواند به چنان چارچوب های هزینه بری بیانجامد که خود به مشکلی دیگر در کشورهای ساحلی رو به توسعه ایجاد نماید.