خلاصة:
نظام های بهره برداری، از دیرباز نقش مهم و به سزایی در توسعه کشاورزی کشور داشته و همواره یکی از مسائل بنیادی کشاورزی ایران در به کارگیری منابع آب و خاک آن به شمار آمده است. در این پژوهش، به تحلیل رابطه بین متغیرهای فردی و حرفه ای بر شیوه بهره برداری برنج کاران شهرستان رشت پرداخته شد. به منظور جمع آوری داده های موردنیاز از روش پیمایشی (جمع آوری پرسشنامه از 400 خانوار روستایی) که به شیوه خوشه ای انتخاب گردیده است استفاده شده است. همین طور برای تجزیه و تحلیل یافته ها و دستیابی به مدل نهایی پژوهش در فرضیه اصلی از مدل جدول تقاطعی پیرسون2 با استفاده از نرم افزار SPSS Statistics22 استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است بین دو متغیر مستقل تحقیق وضعیت سواد و سن سرپرست خانوار با نحوه انتخاب شیوه بهره-برداری رابطه معنیداری وجود دارد و اینکه کشاورزان مسنتر و همچنین کشاورزانی که از سطح سواد آموزشی کمتری برخوردارند تمایل کمتری به کشت مکانیزه دارند و گرایش بیشتر کشاورزان در سطح شهرستان رشت به شیوه کشت سنتی است.
ملخص الجهاز:
تحلیل رابطه بین متغیرهای فردی و حرفه ای بر شیوه بهره برداری برنجکاران نمونه موردی: خانوارهای برنجکار در شهرستان رشت 3 مجید یاسوری،١ نادر افقی ٢ و سیده فاطمه امامی تاریخ وصول: ١٣٩٤/٩/٢٠، تاریخ تایید: ١٣٩٤/١٢/١٨ چکیده نظام های بهره برداری، از دیرباز نقش مهم و به سزایی در توسعه کشاورزی کشور داشته و همواره یکی از مسائل بنیادی کشاورزی ایران در به کارگیری منابع آب و خاک آن به شمار آمده است .
کشاورزان در عرصه کشاورزی یکی از مهم ترین قشر محسوب می گردند که با داشتن یک اطلاعات و سواد به درستی می توانند در جهت انتخاب شیوه بهرهبرداری درست (مکانیزه، سنتی و نیمه مکانیزه) که در توسعه روستا و همچنین در جهت افزایش تولید و نهایتا افزایش درآمد، افزایش تولید و سایر شاخصه های اقتصادی گام بردارند.
در واقع با توجه به جدول شماره ٧ می توان گفت از آنجایی که شاخص کی دو پیرسون ٠/٠٤ در آمده است با ٩٥ درصد اطمینان می توان گفت رابطه معنی داری مابین وضعیت سواد افراد و نحوه انتخاب شیوه کشت وجود دارد.
از آنجایی که در این تحقیق و در سطح شهرستان رشت با توجه به مدل بالا با افزایش سن و همچنین با توجه به وضعیت سواد افراد که منجر به انتخاب کشت سنتی گردیده است بنابراین در راستای استفاده از شیوه کشت مکانیزه پیشنهادهایی به قرار زیر مطرح می گردند: ١.