خلاصة:
برای تحقق مدیریت شهری کارآمد باید دیدگاه و رویکرد سیستمی و کلی نگر به عوامل مدیریت شهری و برقراری ارتباط نظام یافته به عوامل توسعه شهری داشت که یکی از این عوامل خود مدیران سازمان های خدمات شهری هستند. توسعه حرفه ای مدیران، اقدامی است که عملکرد مدیریت را از طریق افزایش دانش یا مهارت های مدیر و با تغییر نگرش وی، بهبود می بخشد. در این راستا، پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد پژوهش کیفی، به مطالعه عوامل موثر بر توسعه حرفه ای مدیران شهرداری تهران پرداخته است تا با توسعه مدیران شهری زمینه توسعه پایدار شهری نیز فراهم شود. به همین منظور با 23 نفر از مدیران عالی و ارشد شهرداری تهران، مصاحبه های عمیق به عمل آمد. برای تحلیل داده های حاصل از مصاحبه ها، از تحلیل تفسیری استفاده شد. روایی یافته های پژوهش از طریق بررسی توسط اعضا (مصاحبه شوندگان) تایید گردید و برای محاسبه قابلیت اطمینان یا سازگاری کدگذاری های انجام شده، از روش پایایی بازآزمون و روش پایایی توافق بین دو کدگذار (توافق درون موضوعی) استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل مصاحبه ها نشان داد که توسعه حرفه ای مدیران، شامل توسعه در دو بعد فردی و سازمانی می باشد. در بعد توسعه فردی، سه سطح توسعه ویژگی های روان شناختی، توسعه دانش تخصصی و مدیریتی و توسعه اخلاقی مطرح می شود. در بعد توسعه سازمانی، توسعه ویژگی های ساختاری و فرایندی سازمان باید صورت گیرد. در حوزه توسعه ویژگی های روان شناختی عواملی چون تفکر انتقادی، خلاقیت، هوش هیجانی، ریسک پذیری و خودتوسعه ای مدیران باید توسعه یابند. در حوزه دانش تخصصی و مدیریتی، نیازهای توسعه حرفه ای مدیران شهرداری، شامل توانایی های استفاده از تکنولوژی، تسلط بر اصول تصمیم گیری و حل مسئله، مدیریت استرس، توانایی تیم سازی، مدیریت تعارضات سازمانی، توانایی ارتباطات اثربخش و اصول و فنون مذاکره است. برای توسعه حرفه ای مدیران، توسعه ساختاری سازمانی اعم از توجه به مدیریت استعداد، حمایت سازمانی، مدیریت عملکرد، سازمان یادگیرنده، جو سازمانی، کارراهه شغلی و شبکه سازی و در حوزه توسعه فرایندهای آموزشی سازمان، عواملی چون مربیگری، یادگیری عملی، جانشین پروری و یادگیری سازمانی باید مدنظر قرار گیرند و توسعه یابند.
ملخص الجهاز:
در این راستا توسعه حرفه ای از مفاهیم جدید مـدیریت و سازمان است که هدف آن توسعه دانش ، بینش ، نگرش و مهارت کارکنان و مدیران برای دستیابی بـه توسـعه سـازمانی می باشد.
برای پاسخ به سؤال اول پژوهش ، «عوامل فردی مؤثر توسعه حرفه ای مدیران شهرداری تهران چیست ؟» از تحلیل تفسیری مصاحبه ها استفاده شد که در جدول ٢ مؤلفه های بعد توسعه فردی از ابعاد توسعه حرفه ای مدیران ذکر شده است .
منبع : یافته های نگارندگان برای پاسخ به سؤال دوم پژوهش ، «عوامل سازمانی مؤثر توسعه حرفه ای مدیران شهرداری تهران چیسـت ؟» از تحلیـل تفسیری مصاحبه ها استفاده شد که در جدول ٥ مؤلفه های بعد توسعه سازمانی از ابعاد توسعه حرفه ای مدیران ذکر شده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به نتایج و تحلیل مصاحبه ها، مدل مفهومی توسعه حرفه ای مدیران شهرداری تهران به صورت زیر است : (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتیجه گیری با توجه به اهمیت روزافزون منابع انسانی به ویژه مدیران به عنوان عامل مهم تحول سازمانها در عصر رقابـت ، توسعه و بهبود مستمر و پرورش آنها به گونه ای اجتنابناپذیر، ضروری به نظر می رسـد.
نتایج این پژوهش نیز نشان داد که به نظر مدیران شهرداری تهران، در سه حوزه توسعه فردی، دانش سازمانی و توسعه سازمانی نیاز برای توسعه حرفه ای وجـود دارد.
(2015), Professional Development of Continuing Higher Education Unit Leaders: A Need for a Competency-Based Approach.