خلاصة:
کارآفرینی سازمانی یکی از شاخه های اصلی کارآفرینی و فرایندی درون سازمانی است که نقش موثری در موفقیت سازمان ها دارد.در این تحقیق مدل کارآفرینی سازمانی مبتنی بر نوآوری سازمانی، که متشکل از چهار بعد نوآوری در محصول، فرایند، اداره سازمان و بازاریابی است، ارائه شد. در این پژوهش، جامعه و نمونه آماری در دو بخش تیم تصمیم شامل متخصصان و خبرگان دارای سابقه فعالیت در حوزه اقتصادی و کسب و کار (به ویژه در زمینه شرکت های تعاونی) به تعداد 30 نفر به روش نمونه گیری هدفمند غیرتصادفی انتخاب شدند. همچنین جامعه آماری تحقیق شامل کلیه شرکت های تعاونی لبنی فعال کشور به تعداد 150 شرکت بود که بر اساس جدول مورگان، 108 شرکت تعاونی فعال به عنوان نمونه آماری تعیین شدند. مولفه های نوآوری سازمانی بر اساس مبانی نظری و مطالعات کتابخانه ای به تعداد 32 مولفه شناسایی ودر نهایت، با استفاده از پرسش نامه غربالگری و بهره گیری از نظر خبرگان، تعداد 23 مولفه انتخاب شد. همچنین با استفاده از روش فرایند سلسله مراتبی و انجام مقایسات زوجی به کمک نرم افزار Expert Choice11، ابعاد و مولفه های منتخب اولویت بندی گردید. نتایج نشان داد که ابعاد کارآفرینی سازمانی به ترتیب عبارت اند از نوآوری محصول، نوآوری اداری، نوآوری فرایند و نوآوری بازاریابی که هر کدام دارای مولفه های مختص به خود است.
Organizational entrepreneurship is one of the main branches of entrepreneurship that plays an effective role in the success of organizations. Organizational Entrepreneurship is an internal organizational process that is influenced by internal organizational factors. In this research، after the literature studies، organizational entrepreneurship model based on organizational innovation consisting of four dimensions of innovation in product، process، organization and marketing is presented. The statistical population of this study was the non-random sample of 30 individuals selected in the two sections of the decision group consisting of experts with experience in the field of economics and business، especially in cooperative companies. Also statistical population of the study included all active dairy cooperative companies in the country consisting of 150 companies and 108 active cooperative companies were selected as statistical sample based on the Morgan table. The components of organizational innovation based on theoretical foundations and library studies were identified as 32 components، and finally، using a questionnaire and using experts' knowledge، 23 components were selected. Using the hierarchical process method and performing paired comparisons with selected Expert Choice11 software، selected dimensions and components were prioritized. The results showed that organizational entrepreneurship dimensions include product innovations، administrative innovation، process innovation، and marketing innovation، each with its own components.
ملخص الجهاز:
از ایدهها باید استقبال شود و مدیران لازم است نسبت به پذیرش ایدهها اقدامات مناسبی انجام دهند؛ با توجه به مطالب پیش گفته ، مدل مفهومی تحقیق حاضر در شکل زیر ملاحظه می شود: / ذهنیت و تصویر مشتری از سازمان رضایت مشتری کیفیت خدمات و محصول فروش آنلاین ارائه خدمات و محصولات بر اساس نیازهای مشتری / نوآوری فرایند / / شیوه جذب منابع مالی / / مشخصه های کارآفرینی سیستم های اداری سازمانی / / پیشتازی در استفاده از فناوری سازماندهی ساختار سازمانی سازمانی مبتنی بر نوآوری در حمایت های قانونی دولت منابع انسانی شرکت های تعاونی لبنی کشور انعطاف در فرایندها / رویه های یجاد کار گروهی و سازمانی محیط مشارکتی میزان رضایت شغلی نوآوری بازاریابی ریسکپذیری <TD>شناسایی فرصت ها و تهدیدات سازمان </TD> <TD>ارزیابی کشش بازار </TD> <TD>هوش تجاری </TD> <TD>به دست آوردن سهم بازار </TD> <TD>تحلیل وضعیت رقبا </TD> <TD>سودآوری </TD> سازمان بهرهوری سازمان شکل ١.
درخت سلسله مراتبی مسئله در شکل ٢ نشان داده شده است : / رضایت مشتری در ارائه خدمات و محصول / کیفیت در خدمات و محصول / / / فروش آنلاین نوآوری در محصول / ذه یت و تصویر مشتری از سازمان / / ساختار سازمانی / نوآوری اداری / سازماندهی منابع سازمان / رویه های سازمانی / ایجاد کار تیمی و محیط مشارکتی / / رضایت شغلی / میزان ریسک پذیری سازمان / بهرهوری سازمان / شیوه جذب منابع مالی / / / سیستم های اداری سازمانی نوآوری در فرآیند / / پیشتازی در استفاده از تکنولوژی / حمایت های قانونی دولت / انعطاف پذیری در فرآیندها / / شناسایی فرصت ها و تهدیدات سازمان / / تحلیل وضعیت رقبا / نوآوری در بازاریابی / / / ارزیابی کشش بازار / سودآوری / / بدست آوردن سهم بازار / / هوش تجاری / شکل ٢.