خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش سپاسگزاری بر اضطراب وجودی دانشجویان صورت گرفت. طرح پژوهش نیمه آزمایشی، به روش پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل که دارای مرحله پیگیری یک ماهه بود. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه های شهرستان سقز در سال تحصیلی 94-95 بود.تعداد ۱۶۰دانشجوی دختر به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. سپس 20 نفر که از پرسشنامه اضطراب وجودی نمره معیار را کسب کرده بودند، جهت شرکت در طرح پژوهش به طور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش، مقیاس اضطراب وجودی گود ومقیاس سپاسگزاری ادلر فاگلی بود. شرکت کنندگان طی ۱۰ جلسه ۱۰۰ دقیقه ای، و به صورت هفته ای دو بار تحت برنامه آموزش سپاسگزاری براساس مدل ادلر و فاکلی قرار گرفتند. درتحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری و تک متغیری استفاده شد. نتایج کاهش معنا دار میانگین نمرات پس آزمون اضطراب وجودی گروه آزمایشی در مقایسه با نمرات گروه کنترل را نشان داد. به طور کلی آموزش سپاسگزاری در سطح معناداری سبب کاهش اضطراب وجودی شده بود. نتایج پیشنهاد می نماید که می توان از برنامه آموزش سپاسگزاری جهت کاهش اضطراب وجودی دانشجویان بهره برد.
ملخص الجهاز:
اثر بخشی آموزش برنامة مبتنی بر سپاسگزاری بر کاهش اضطراب وجودی دانشجویان هه تاو شمشادی ١*، سیده منور یزدی 2 ** *** و شکوه السادات بنی جمالی 3 چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش سپاسـگزاری بـر اضـطراب وجـودی دانشـجویان اجـرا شـد.
Bruggen, Vos ,Westerhof, Bohlmeijer and Glas اضطراب وجودی و اضطراب مرضی رابطة مثبت و معنادار وجـود دارد و اضـطراب وجـودی پیش بینی کنندة اضطراب مرضی است .
پژوهش های انجام شده تا به امروز، نشـان داده انـد کـه سپاسـگزاری بـا متغیرهـایی نظیـر رضایتمندی از زندگی و سلامت روان (وود و جوزف و مـالتبی ٢٠٠٨،٧)، حمایـت اجتمـاعی و سلامت معنوی (کدخدازاده ، مهرابی و کلانتـری ، ١٣٩٤) و افـزایش معنـا در زنـدگی (کلایمن ، 1.
Kashdan, Barrios, Forsyth and Steger 5.
بـه عبـارت دیگـر نقطـة مقابـل اضـطراب وجودی را می توان بهزیستی وجودی ٤ در نظر گرفت که از مؤلفه های اصلی بهزیسـتی معنـوی است که فرانکل ٥ این جستجو برای معنا و هدف را فرامعنا می نامد؛ یعنی معنای خاص زنـدگی خویش که هر فردی در طی زندگی خود جستجو می کند(وونگ ٦، ٢٠٠٠؛ به نقل از حسـن زاده ، زهراکار، و زارع ، ١٣٩١).
آموزش سپاسگزاری اخیرا نشان داده است این پتانسیل را دارد تا پایـة درمـانی قدرتمنـدی برای کاهش رنج های روان شناختی باشد (وود و تاریر٩، ٢٠١٠).
Kleiman,Adams,Kashdan and Riskind 2.
نتـایج پژوهش های وود و همکاران (٢٠٠٨)نشان داد که رابطة منحصر بـه فـردی بـین سپاسـگزاری و رضایت از زندگی وجود دارد.
Journal of Psychological Studies, 8(1): 93_67 (Text in Persian).