خلاصة:
امروزه پیشرفت کشورها، سازمان ها و موسسات کوچک و بزرگ درگرو علم و دانش بشری است. افزایش علم و دانش و تغییرات پرشتاب سبب شده است که سازمان ها، آموزش وپرورش را در راس برنامههای خود قرار دهند. معلمان محترم در هر جامعهای یک صنف پراهمیت بوده و دارای نقش ارزنده و قابل ملاحظهای میباشند.معلم درصورتی میتواند تدریس اثر بخش داشته باشد، که بتواند با شیوه های متعدد کلاس درس را مدیریت کند و تمام تمرکز وحواس دانش آموزان را به خود جلب کند. لذا اینجانب در این مجموعه قصد داشته شیوه ها و روشهای مدیریت کلاس درس را مورد بررسی قرار داده تا بتوانم چراغی در راه توسعه حرفه ای معلمان این مرز و بوم بیافروزم. روش تحقیق این مقاله بصورت کتابخانه ای می باشد. در این مقاله سعی بر این داشته تا با استفاده از کتب معتبر و همچنین استفاده از مقالات به روز علمی، مطالبی درخور استفاده، پیرامون مدیریت کلاس، گرد آوری شود. در این پژوهش ابتدا عوامل موثر بر مدیریت کلاس که شامل: ویژگی های شخصیت معلم، روش های تدریس معلم و استفاده از فنون تدریس می باشد، را مورد بررسی قرار داده شده است. در ادامه بحث به معرفی سبک های اداره کلاس که شامل: سبک اقتدار گرایانه(دموکراسی قانون مدار)؛ سبک مستبدانه(تحکم آمیز)؛ سبک آزادگذاری(بی عنان، آسان گیری)؛ است، پرداخته شده است.
ملخص الجهاز:
گلاسر ادعا می کند که صرف وقت از طرف معلمان برای توضیح مقرراتی که خود به آن ها اعتقاد دارند و همچنین درخواست از دانش آموزان برای نظر دادن برای تعدیل این مقررات با ارائه مقررات جدید مورد نظر خودشان مفید و ارزشمند است، بنابراین یکی از سوال های بنیادی و مهم در مورد مذاکره، صرفا این نیست که درباره چه چیزی باید مذاکره کرد، بلکه این است که کودکان چگونه می توانند نیاز به مقررات را درک کنند.
2- بیان مسئله، اهمیت و ضرورت آن اداره صحیح کلاس درس از مسائل مهم آموزشی است؛ زیرا از این طریق معلم می تواند رفتارهای مخرب و مزاحم را اصلاح نماید و با ایجاد محیطی آرام و بدون تنش و درگیری شرکت دانش آموزان را در فعالیت های یادگیری افزایش دهد.
بررسی دلایل احتمالی این موضوع نشان می دهد، احتمالا یکی از دلایل مهم این مسأله این است که معلم در کنار شیوه های تدریس، در کنترل جو کلاس و نظم حاکم بر آن ناتوان بوده و به علت از هم پاشیدگی نظم و قوانین حاکم بر کلاس، دانش آموزان در دریافت مطالب ناتوان عمل کرده، شیوه تدریس اثربخشی خود را از دست می دهد[17].
بررسی دلایل احتمالی این موضوع نشان می دهد، احتمالا یکی از دلایل مهم این مسأله این است که معلم در کنار شیوه های تدریس، در کنترل جو کلاس و نظم حاکم بر آن ناتوان بوده و به علت از هم پاشیدگی نظم و قوانین حاکم بر کلاس، دانش آموزان در دریافت مطالب ناتوان عمل کرده، شیوه تدریس اثربخشی خود را از دست می دهد[17].