خلاصة:
هرخوردورهای وانت نقش بزرگی در حملونقل و توزیع کالا و تجهیزات درونشهری دارند، به نحوی که سیستم توزیع مواد مصرفی روزانه شهروندان (بلاخص در فروشگاهها و سوپرمارکتها) به شکل گستردهای به این نوع خودروها وابسته است. وانتهای رایج معمولا دارای یک محفظهی بار با کف ثابت هستند بههمین دلیل عملیات بارگیری و تخلیه بار در آنها اغلب با استفاده از تجهیزات مختلف کمکی و یا بهصورت بارگیری دستی انجام میشود.در پژوهش حاضر هدف، ایجاد یک طراحی جدید برای قسمت عقب یک خودروی وانت است بهنحوی که بهعملیات بارگیری و تخلیه بار کمک نماید. طرح پیشنهادی شامل یک شاسی عقب U شکل است که در قسمت مربوط بهمحفطهی بار آن، یک سازهی کف جای میگیرد. در راستای پیادهسازی طرح مذکور، از یک خودروی وانت دیفرانسیل جلو استفاده شده است زیرا وجود دیفرانسیل در قسمت عقب مانع از حرکت سازهی کف بهسمت بالا و پائین میشود. مکانیزم بالابر انتخاب شده در این پژوهش، مشابه یک مکانیزم لیفتراکی است. برای طراحی شاسی U شکل و سازهی کف از نرمافزار کتیا و برای انجام تحلیلهای استاتیکی مختلف بر روی سازهی کف از نرمافزار آباکوس، که از روش اجزای محدود استفاده میکند، بهره گرفته شده است.
ملخص الجهاز:
دو عضو طولی که در نزدیکی پخ ناحیه U شکل بهسمت جلو امتداد یافتهاند، برای اتصال شاسی عقب طراحی شده به شاسی جلوی وانت اولیه مورد استفاده قرار میگیرند.
به تصویر صفحه رجوع شود شکل9- نحوه اتصال صفحات واسط بهبازوهای عمودی در شکل 10 نمای جانبی از موقعیت قرار گیری سازه کف طراحی شده نسبت بهعضو عرضی شماره (3) شاسی U شکل بهنمایش درآمده است.
به تصویر صفحه رجوع شود شکل11- شرایط صفحات واسط در یک لحظهی آنی از حرکت سازه کف در همه تحلیلهای انجام شده در این بخش، از ضریب اطمینان 3 برای بارگذاری استفاده شده است.
به تصویر صفحه رجوع شود شکل16- مکان وقوع ماکزیمم تنش در سازه کف با بررسی کامل تنشهای وارد شده بهاجزای مختلف سازه مشاهده شد که ماکزیمم تنش در بازوهای عمودی 6/432 مگاپاسکال میباشد که در محل اتصال بهعضو عرضی پشتیبان و در پائینترین قسمت بازوها ایجاد میشود.
مقدار دقیق تغییر مکان در نقطه ذکر شده بر روی بازوهای عمودی 528/9 میلیمتر است که با توجه بهوجود فاصله 15 میلیمتری این بازوها با عضو عرضی شاسی، حتی در این شرایط بحرانی نیز برخوردی بین عضوهای مذکور بهوجود نمیآید.
ماکزیمم تغییر مکان مشاهده شده در سازه دارای مقدار 899/3 میلیمتر است که در تسمهی فولادی که در سمت مخالف بارگذاری قرار دارد روی میدهد.
با مشاهده شکل 31، ماکزیمم تغییر مکان عمودی سازه تحت بارگذاری 1500 کیلوگرم در یک نیمه طولی کف، 75/13 میلیمتر است که نسبت بهبارگذاری در تمام سطح کف، افزایش 20/31 درصدی را نشان میدهد.