خلاصة:
اولین کارهای سبک شناسانه در حوزه ادبیات فارسی با رویکرد سبک دوره آغاز شد و این گرایش حتی بعد از معرفی شدن شاخه های گوناگون دیگر در این علم، هنوز بقوت خود باقیست. ما در این مقاله با دوری از سنت مرسوم به سراغ سبک شخصی سعدی در گلستان رفته ایم و قصدمان تبیین مختصه ای از مختصات خاص در این اثر بوده تا گوشه ای از سبک شخصی او را بنمایانیم. حاصل این تلاش گونه ای از کاربرد «را» بود که ما آن را «را»ی روایت نامیده ایم و تا به امروز در هیچ منبعی اعم از سبک شناسی، دستور تاریخی یا دیگر حوزه های مربوط ، سخنی از این نوع کارکرد «را» بمیان نیامده است.
ملخص الجهاز:
حاصل این تلاش گونـه ای از کـاربرد «را» بود که ما آن را «را»ی روایت نامیـده ایـم و تـا بـه امـروز در هـیچ منبعـی اعـم از سبک شناسی ، دستور تاریخی یا دیگر حوزه های مربوط ، سخنی از این نوع کارکرد «را» بمیان نیامده است .
برای یافتن مختصه یا مختصات خاص سبکی در گلستان ، اثر مذکور را با آثار قبل و بعد از خود مورد مقایسه و سنجش قرار دادیم ، در این بررسیها یکی از موارد متمـایز کارکردهـای انواع «را»،گونه گونی آنها و فراوانی بکارگیری «را» در گلستان بود که ما را بر آن داشـت تـا جامعه ای آماری در متن کتاب تعریف کنیم و پس از آن به بررسی موارد یاد شده بپردازیم .
٦ - همان ، ص١٢١ ٧ - سبک شناسی نثر ، ص٤١٧ ٨ - دستور تاریخی زبان فارسی ، ص٣٨٤ انواع «را» الف - «را»ی بعد از نهاد جمله (که بنظر ما به دو نوع قابل تقسیم است ): - نوح را نخست که به کشتی اندر نشست از کوفه نشست .
دستور مفصل ،ص ١٢١-١٢٢ حرف ربط : که جمله پیرو: به غاری در نشسته بود - یکی از ملوک عرب را شنیدم که متعلقان را همی گفت ...
نتیجه در این مقاله «را»ی روایت در گلستان بعنوان یک ویژگی خاص معرفی شد و کارکرد آن با تمام انواع دیگر از «را» مورد سنجش قرار گرفت و نیز در راستای نشان دادن کاربرد علم سبک شناسی فردی در تصحیح هر چه دقیقتر متون یک نمونه ازکاربرد ایـن ویژگـی را در تصحیح گلستان نشان دادیم .