خلاصة:
شهرها همواره مکانی برای ابداع، نوآوری و خلاقیت هستند. در واقع شهر خلاق محیط مساعدی برای تربیت خلاقیت انسانی است که زمینه پرورش خلاقیت ساکنین خود را فراهم میآورد. پژوهش حاضر، در صدد ارزیابی وضعیت شاخصهای شهرخلاق در مناطق پنجگانه شهر زاهدان میباشد. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی و به لحاظ هدف کاربردی میباشد. اخذ دادهها و اطلاعات به دو صورت اسنادی و میدانی (پرسشنامه) در پنج شاخص؛ مشارکت، تنوع شهری، سرزندگی فضاهای شهری، تکنولوژی ارتباطی، کارایی و اثربخشی، صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل ساکنان شهر زاهدان( 575116 نفر) بوده و حجم نمونه از طریق فرمول کوکران 323 نفر محاسبه و به صورت تصادفی ساده توزیع گردید. بمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار Spss و آزمونهای آماری تی تکنمونهای، تحلیل واریانس و تحلیل رگرسیون چندمتغیره بهره گرفته شد. نتایج حاصل از تحلیل واریانس حاکی است که در میان مناطق پنجگانه شهر زاهدان به لحاظ شاخص-های شهر خلاق تفاوت معنیداری وجود دارد. بطوریکه منطقه پنج و یک به ترتیب با میانگین (88/ 2) و (81/ 2) در رتبهی اول و دوم و منطقه چهار و سه به ترتیب با میانگین (85/ 1) و (70/ 1) در بدترین وضعیت قرار دارند. همچنین، نتایج آزمون تی تکنمونهای نشان میدهد از میان شاخصهای مورد بررسی، بدترین وضعیت را شاخص مشارکت با میانگین (83/ 1) و شاخص سرزندگی فضاهای شهری با میانگین (20/ 2)، داشتهاند، شاخص تنوع شهری با میانگین (44/ 2) و شاخص کارایی و اثربخشی با میانگین (53/ 2)، هم پایینتر از حد متوسط (3)میباشند و شاخص تکنولوژی ارتباطی با میانگین (84/ 2) بالاترین امتیاز را در میان شاخصها به خود اختصاص داده است. در جمع بندی نهایی، بر اساس میانگین کلی شاخصهای شهر خلاق، شهر زاهدان، پایینتر از میانگین حد متوسط و دارای وضعیت نامطلوبی میباشد. اینک بمنظور تحقق شهرخلاق در زاهدان، متناسب با یافته های پژوهش، راهبردهای رهگشا در متن مقاله ارائه گردیده است.
Cities have always been a place of invention, innovation and creativity. In fact, in a creative environment conducive to the training of human creativity that provide breeding grounds have delivered the creativity of their residents. Cities have always been a place of invention, innovation and creativity. In fact, in a creative environment conducive to the training of human creativity that provide breeding grounds have delivered the creativity of their residents. The present study sought to assess the situation in Zahedan is the creative city indices. The research method is the analytical and practical purpose. Obtaining data and information, both documentary and field (questionnaire) in five indicators: participation, urban diversity, the vibrancy of urban spaces and communication technologies, efficiency and effectiveness, has been made. The study population consisted of Zahedan residents (575,116 people) through the sample and the sample size of 323 was calculated and randomly distributed. Spss software for data analysis and statistical tests of analysis of variance and multiple regression analysis were used. The results of analysis of variance among regions creative city of Zahedan in terms of indices, there is a In the final classification, based on the average of indices creative city, Zahedan, lower than average, average and unfavorable respectively. Now in order to fulfill in Zahedan, according to research findings, helpful strategies presented in the paper.