خلاصة:
پذیرش فناوری و محصولات توسعه داده شده، یکی از مسائل موردعلاقه مدیران ارشد سازمان های نوآورمحسوب میشود. سازمان های خدماتی از طریق توسعه محصولات و خدمات جدید، برای مشتریان خود ایجادارزش نموده و می توانند از این طریق سود کسب نمایند. توسعه محصولات جدید هزینههای بالای تحقیق وتوسعه را به دنبال خواهد داشت و چنانچه این محصولات و خدمات جدید توسط مشتریان هدف مورد پذیرشقرار نگیرند، سودآوری مورد انتظار نیز برآورده نمی شود. هدف پژوهش حاضر، فراهم کردن بینشی غنی درخصوص عوامل مؤثر بر پذیرش موبایل بانک توسط مشتریان بانکها میباشد. از آنجاییکه موبایل بانک یککانال بانکداری الکترونیک با قابلیت کسب درآمد و سود و نیز هزینه کم برای بانک ها می باشد، درک عواملموثر و نیز پویایی های موجود در فرآیند پذیرش و اشاعه آن توسط مشتریان از اهمیت بسیار برای مدیرانبانک ها برخوردار است. در این تحقیق، ضمن مرور پژوهشهای انجام شده درزمینه پذیرش فناوری و شناساییمتغیرهای مؤثر بر پذیرش موبایل بانک، با استفاده از متدولوژی پویاییشناسی سیستم و ترسیم ساختار علّیمسئله، مدلی برای تحلیل پویاییهای پذیرش موبایل بانک ارائه شده است. همچنین نتایج اجرای چهار سناریویتصمیم روی مدل شبیه سازی شده و مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان می دهد بهبود عوامل مؤثر رویقصد استفاده مشتریان از موبایل بانک راهکاری اثربخش تر نسبت به سیاست های افزایش تبلیغات و افزایشخدمات قابل ارائه در موبایل بانک می باشد.
ملخص الجهاز:
مدل شبیهسازی پذیرش موبایلبانک توسط مشتریان بانکها با استفاده از رویکرد پویاییشناسی سیستم مهدی باستان<FootNote No="163" Text="مربی، گروه مهندسی صنایع دانشگاه ایوانکی، گرمسار (نویسنده مسئول) bastan@ut.
درواقع میتوان گفت، مهمترین هدف و سؤال تحقیق شناسایی حلقههای بازخوردی و نقاط اهرمی در مسئله پذیرش موبایل بانک و نیز تحلیل پویا و غیرخطی سیاستهای مختلف در قالب سناریوهای تصمیم بر روی آن است تا بدینوسیله، یک سیستم پشتیبان تصمیم مناسب برای مدیران تحقیق و توسعه بانکی و تصمیمگیرندگان صنعت بانکداری فراهم گردد.
ژو<FootNote No="175" Text="- Zhou"/><FootNote No="96" Text="- Zhou"/> و همکاران (2010) نشان دادند پذیرش موبایل بانک از سوی مشتریان نسبت به پذیرش سایر خدمات تلفن همراه در سطح پایینتری قرار دارد و همچنین نشان دادند که عوامل مؤثر بر این پذیرش محدود به مشخصات فناوری (سهولت استفاده و مفید بودن) نمیشود و تطبیق وظیفه-فناوری نیز عامل مهمی در پذیرش است.
از طرف دیگر، با درک چالشهای توسعه محصول و مشکلات حفظ مزیت رقابتی مسئله دیگر این است که چرا باوجود ارائه یک محصول و خدمت جدید در بخش فناوری اطلاعات و در دسترس بودن این خدمات و سهولت استفاده از آنها هنوز بسیاری از مشتریان تمایلی به استفاده از آنها ندارند؟ درواقع این پرسش مطرح میگردد که عوامل مؤثر بر پذیرش و گسترش خدمات نوین بانکی و فناوریهایی مبتنی بر موبایل از سوی کاربران کدام هستند و چه مدل منسجم و یکپارچهای میتوان در این راستا ارائه کرد؟ در توسعه و نوآوری محصول جدید، انحصار در ارائه، طولانیمدت نخواهد بود و با تکیهبر این راهبرد نمیتوان سودآوری بلندمدت را تضمین نمود و آنچه میتواند موجب سودآوری سازمان نوآور گردد حاشیه سود بالاتر از طریق کسب سهم بازار بیشتر و پایدارتر برای سازمان خواهد بود.