خلاصة:
از مستحبات و آداب دینی مسلمانان، از جمله شیعیان، زیارت و حضور بر تربت عالمان، شهیدان و بزرگان دین است. مسلمانان با باور به جایگاه وجیه این افراد نزد خداوند،
به زیارت آنها میروند و حاجتهای خود را به وسیلة آنان از خداوند قاضی الحاجات میطلبند. زیارت فقط یک امر ظاهری نیست؛ بلکه بخش عمده آن، باطن زیارت است که از معرفت زائر ناشی میشود. همانطور که نماز بدون معرفت ارزش چندانی ندارد و مقبول درگاه الهی قرار نمیگیرد، زیارت نیز بدون توجه باطنی لازم و معرفت شایسته، تاثیر چندانی نخواهد داشت.
آداب زیارت به دو دستة کلی تقسیم میشود: «آداب ظاهری» و «آداب باطنی».
در این نوشتار به بررسی مفهوم زیارت، آثار و اقسام آن پرداخته شده است. مهمترین مسئله در زیارت، معرفت نسبت به مزور و زیارت باطنی است که به عنوان مغز و روح زیارت عنوان شده است. رسیدن به اهداف زیارت، جز با رعایت آداب آن، میسر نخواهد شد. زیارت دارای اقسام مختلفی است؛ از جمله: زیارت خانة خدا، زیارت معصومین علیهم السّلام و زیارت قبور شهدا.
ایجاد پیوند معنوی با ائمه علیهم السّلام از جمله آثار و برکات زیارت است که در این تحقیق به آنها اشاره شده است.
ملخص الجهاز:
ايجاد پيوند معنوی با ائمه: از جمله آثار و برکات زیارت است که در این تحقیق به آنها اشاره شده است.
زیارت خانة خدا امتیازی که حج نسبت به عبادات دیگر دارد، این است که هم خاصیت تطهیر دارد و هم با ذکر خدای متعال، برای شخص زائر، نورانیت قلب میآورد.
زیارت معصومین آنچه از روایات و سیره معصومان: به ما رسیده است، تأکید فراوان بر حضور در کنار قبر پیامبرخدا9 و ائمه: بوده است؛ چراکه زیارت آن حضرات در زمان حیاتشان و پس از آن، فرقی نداشته و ایشان بر احوال پیروان خویش آگاهند امام صادق7 میفرماید: «مَنْ زَارَنَا بَعْدَ مَمَاتِنَا فَکَأَنَّمَا زَارَنَا فِی حَیَاتِنَا»؛ «هرکه ما را پس از وفاتمان زیارت کند، چنان است که ما را در حال حیاتمان زیارت کرده است».
هدف و فلسفه زیارت فلسفة وجودی انسان و هدف خداوند از خلقت بشر، شناخت و ربوبیت حضرت باریتعالی است تا بتواند با این وسیله به کمال برسد.
زیارت ائمة معصوم: از روی شناخت و معرفت، برکات و ثمرات مادی و معنوی ارزشمندی دارد که برخی از آنها را، با عنوان فلسفة زیارت، در اینجا ذکر میکنیم: 1.
زیارت قبور آنان نیز یکی از مظاهر این تکریم است.
آداب باطنی زیارت اعمال و رفتار انسان دارای ظاهر و باطنی است که اگر بخواهیم عمل ما به معنای حقیقی مفید و مؤثر باشد، باید هم ظاهر آن صحیح باشد و هم باطن آن.
معرفت به عنوان پایه و اساس در زیارت ائمه: و بزرگان دین است.