خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش شبکه های اجتماعی در توسعه و بهبود خدمات گردشگری می باشد. این پژوهش از نوع پژوهش های کاربردی و از نظر شیوه، توصیفی پیمایشی می باشد. جامعه آماری شامل 186 آژانس گردشگری در مشهد و نمونه بر اساس جدول مورگان 123 آژانس گردشگری به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و پیمایشی است. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته 25 سوالی استفاده شده است . روایی پرسشنامه از طریق روایی صوری و اتخاذ نظرات اساتید روان سنج اخذ شده است. پایایی تحقیق با ضریب آلفای کرونباخ برای شبکه های اجتماعی و صنعت گردشگری به ترتیب 0.78 و 0.81 است. نتایج نشان داد که بین شبکه های اجتماعی و اطلاع رسانی ارتباط وجود دارد؛ بین شبکه های اجتماعی و تبادل اطلاعات ارتباط وجود دارد. بین شبکه های اجتماعی و صنعت توریسم ارتباط وجود ندارد؛ و بین شبکه های اجتماعی و عملکرد آژانس های مسافرتی ارتباط وجود ندارد.
ملخص الجهاز:
شبکه های مجازی با داشتن نقش هایی چون فرهنگ سازی ، آموزش ، اطلاع رسانی و ایجاد مشارکت اجتماعی در توسعه صنعت گردشگری نقش تعیین کننده ای دارند، شبکه های مجازی مسئول بخش اعظمی از مشاهدات و تجربه هاییاند که ما از طریق آن ها درک خود را نسبت به جهان پیرامون و نحوه عملکرد آن سامان می بخشیم .
با توجه به اینکه گردشگری یکی از نیازها و فعالیت های مهم بشر امروزی است و از سویی دیگر از آنجا که بحث پیوند بین گردشگری و شبکه های مجازی، به عنوان یکی از موضوعات مهم و اساسی عصر کنونی، رابطه تنگاتنگی با توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جوامع دارد و همچنین با در نظر گرفتن این واقعیت که رسانه ها به عنوان ابزارهای فرهنگی و نقش بی بدیلی که در تصویرسازی و گردشگری دارد بسیار ضروری و بااهمیت به نظر می رسد (حمیدی، ١٣٩٣).
7 Lickorish 8 Jenkins 0 Negi برای پایایی تحقیق از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است که برای متغیر شبکه های اجتماعی و صنعت گردشگری به ٠ بدست آمده است .
نتایج تجزیه و تحلیل داده ها فرضیه اول تحقیق : بین شبکه های اجتماعی و اطلاع رسانی خدمات گردشگری رابطه وجود دارد.
<رجوع شود به تصویر صفحه> همان طور که از جدول فوق مشخص می باشد همبستگی پیرسون ٠/١٨٨ به دست آمده است ازآنجاکه مقدار معیار تصمیم گیری مقدار سطح معناداری (٠/٠٠٢) به دست آمده است و کوچک تر از ٠/٠٥ است لذا این همبستگی به دست آمده معنادار می باشد یعنی بین شبکه های اجتماعی و اطلاع رسانی در این تحقیق ارتباط معناداری وجود دارد.
Proceedings of the IEEE/ACM International Conference on Cyber, Physical and Social Computing 8.