خلاصة:
سبک شناسی لایه ای، روشی نوین در مطالعه مشخّصه های سبکی یک اثر است که با طرح لایه ها و مولّفه های مناسب متن به بررسی عملی و عینی سبک متون مختلف می پردازد. با تحلیل متن در پنج لایه آوایی، واژگانی، نحوی، معنی شناختی و بلاغی، مشخّصه های برجسته سبک و نقش و ارزش آنها در هر لایه مشخّص شده و کشف و تفسیر پیوند مشخّصه های صوری متن با محتوای آن آسانتر می گردد و هدف نهایی که کشف جهان بینی حاکم بر متن است، حاصل می شود.
پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی ویژگی های بارز سبکی سوره «نبا» در سه لایه نحوی، آوایی و واژگانی پرداخته است تا چگونگی بازتاب اندیشه آخرت گرایی حاکم بر آن، با به کارگیری متغیّرهای مناسب هر لایه نشان داده شود. این پژوهش در پی پاسخ به دو سوال ذیل میباشد:
1- هرکدام از متغیّرهای موجود در لایه های سه گانه چگونه با موضوع اصلی سوره که پیرامون معاد است، ارتباط برقرار می کند؟ 2- کدام لایه نقش برجسته ای در ملموس نمودن مضمون اصلی سوره یعنی معاد دارد؟
در این مقاله، برای بررسی لایه نحوی، سه متغیّر طول جمله، وجهیّت و صدای دستوری؛ در لایه آوایی، ریتم و دلالت آواها و در لایه واژگانی رمزگان انتخاب شد. برآیند تحقیق حاکی از آن است که کوتاهی آیات با توجّه به موضوع اصلی سوره که پیرامون قیامت است، اندیشه کوتاهی عمر و لزوم آمادگی برای زندگی اخروی را به انسان ها گوشزد می کند. غلبه وجه معرفتی- اخباری، اطمینان و قطعیّت کلام خداوند را در مورد وقوع قیامت نشان میدهد و غلبه صدای دستوری منفعل، نشانگر حالت انفعالی جهان و آدمی است که با پیچیده شدن طومار هستی به سوی سرنوشت محتوم خویش حرکت میکند؛ سرنوشت شوم بدکاران و فرجام نیک پرهیزگاران. ریتم تند و کوبنده و استفاده بالا از آواهای مجهور و شدید که چونان فریادها و ضربه های بیامان بر حسّ آدمی فرود میآید، او را به اندیشه و تدبّر در هستی فرا میخواند و اینکه در پس چنین تدبیر متقن و دقیقی، حتما قیامتی و حسابی و بهشتی و دوزخی هست و حضور رمزگانی همچون «النبا العظیم»، «یوم الفصل»، «نفخ الصور»، «جهنّم»، «حمیم»، «طاغین»، «غسّاق»، «جزاء»، «عذاب»، «متّقین»، «مفازا»، «ذلک الیوم» و «عذابا قریبا» اندیشه مزبور را تقویت می کند. در ضمن از بین لایه های مذکور، لایه نحوی به دلیل ظرفیّت بالایی که در ایجاد معانی مختلف دارد، بیشترین نقش را در راستای خدمت به موضوع اصلی سوره ایفا کرده است.