خلاصة:
کلاس معکوس یک راهکار برای ایجاد تغییرات مثبت در آموزش است، از این رو در پژوهش حاضر سعی شد بر اساس روش سنتزپژوهی، یک الگوی اجرایی جامع از اجرای این شیوه آموزشی ارائه گردد. جامعه آماری شامل کلیه مقالات علمی معتبر در زمینه اجرای کلاس معکوس بوده که باتوجه به جست و جوی منظم در پایگاههای اطلاعاتی، بر اساس معیارهای ورود تعداد 1084 مقاله علمی شناسایی و در نهایت بر اساس معیارهای خروح تعداد 100 مقاله جهت تحلیل نهایی انتخاب شد. برای فراهم آوردن اطلاعات، از فرم کاربرگ طراحی شده توسط محقق برای گزارش و ثبت اطلاعات پژوهشهای اولیه استفاده گردید و جهت تحلیل یافتهها از الگوی شش مرحلهای سنتزپژوهی روبرتس با استفاده از روشهای کدگذاری باز و محوری استفاده شد. طبق یافتههای بدست آمده الگوی برنامهریزی درسی در کلاس معکوس شامل یک تغییر در ساختار کلاس درس میباشد که نقشها و مسئولیتهایی متفاوتی را برای مدرس و فراگیر ایجاد میکند.
ملخص الجهاز:
تکامل این شیوة آموزشی شامل راهبردهایی از جمله «فقط در زمان تدریس ٧» میشد که توسط نواک و پترسون ٨ در سال ١٩٩٨ توصیف شد که شامل ترکیب کلاس 1 - Jensen 2 - Zhang 3 - Rotellar & Cain 4 - Kim 5 - flipped classroom & reverse instruction & reverse teaching & backwards classroom 6 - Strayer 7 - just in time teaching 8 - novak & patterson 204 درس مشارکتی با مواد آموزشی آن لاین و فعالیت ها برای کمک به مدرسان جهت درک نیازهای فراگیر، ارائۀ بازخورد به موقع و طرح درس برای پاسخ به نیازهای آنان بود (زین الدین و عطاران ، ٢٠١٥).
یافته ها نشان میدهد که در حالت کلی مهارت های شفاهی و کلامی فراگیران در آموزش معکوس بهبود پیدا میکند و فراگیران نگرش مثبتی نسبت به طراحی آموزش معکوس داشته اند (هسیه و همکاران ، ٢٠١٦؛ لی و هوانگ ٥، ٢٠١٧)؛ همچنین مدرسان پی بردند فراگیران در کلاس درس فعالیت بیشتری داشته و عملکرد بهتری از نتیجه این روش جدید حاصل میآید (هائو٦، ٢٠١٦) انجی کار٧ و همکاران (٢٠١٦) نشان دادند که اجرای کلاس معکوس بر نمرات امتحانات ، عملکرد دروس و رضایت فراگیران تأثیر 1 - Lage 2 - Naccarato & Karakok 3 - O'Flaherty & Phillips 4 - Nishigaw 5 - Li & Huang 9- Hao 7 - Njie-Carr 206 مثبتی داشته است .
در این روش دانسته های مطالعات مختلف و شاید پراکنده که میتوانند با نیازهای خاص 1- Love 2 - Helgeson 3 - The research synthesis 4 - Cooper & Hedges 208 میدان عمل مرتبط باشند، گردآوری میشوند؛ سپس این دانسته ها باهم پیوند یافته و کل مجموعۀ دانش حاصله در قالبی متناسب با نیازهای کنونی، مورد ارزیابی، سازماندهی مجدد و تفسیر قرار میگیرند.