خلاصة:
در سالهای اخیر توجه کمی و کیفی به موضوعات آموزش و پرورش پیش دبستان، مخصوصاً مدیریت آموزشی این مراکز افزایش چشمگیری داشته است، در این راستا پژوهش حاضر با هدف ارائهی الگویی برای صلاحیتهای حرفهای مدیران مراکز پیش دبستان، با روش آمیخته (کیفی و کمی) انجام شد. در بخش کیفی از طریق نمونهگیری هدفمند به مصاحبه با 12 نفر از صاحبنظران این حوزه و با استفاده از روش گراندد تئوری به بررسی مؤلفههای صلاحیتهای حرفهای مدیران این مراکز پرداخته شد و در بخش کمی که مبتنی بر مرحلهی کیفی پژوهش بود، نیز تعداد 210 نفر از مدیران مراکز پیش دبستان با استفاده از روش پیمایش و از طریق پرسشنامه، به بررسی وضع موجود و آزمون الگوی طراحی شده پرداختند. مدل برآمده از این پژوهش دارای شش مؤلفهی اصلی (دانش عمومی، دانش تخصصی، توانایی عمومی، توانایی تخصصی، مهارت عمومی، مهارت تخصصی) و نیز50 مولفه فرعی بودند که بعد از تحلیل عاملی مؤلفهها تعداد 40 زیر مؤلفه در ابعاد ششگانه مؤلفههای اصلی باقی ماندند و در انتها نیز به ارزیابی اعتبار الگو پرداخته شد.
ملخص الجهاز:
شکل شماره ١: شمای کلی از مؤلفه های استخراج شده از بخش کیفی دانش توانایی مهارت دانش های تخصصی توانایی های تخصصی مهارت های تخصصی Øدانش ارتباط با خانواده ها Øتواناییهای ارتباطی Øمهارت های همکاری و کار Øدانش مدیریت آموزشی Øتوانایی یادگیری-یاددهی مستمر تیمی Øتحصیلات دانشگاهی مرتبط Øتوانایی تفکر سیستمی Øمهارت های کار در شرایط تغییر Øروان شناسی رشد و تربیتی Øتوانایی های خود مدیریتی Øمهارت های تسهیل گری Øدانش حقوق کودکان Øتواناییهای هدایتی Øمهارت های مربی گری Øدانش ایمنی، بهداشت و تغذیه Øتواناییهای اخلاق حرفه ای Øمهارت های فرزندپروری Øدانش تعلیم و تربیت Øتوانایی برخورداری از تفکر انتقادی Øمهارت کنترل شرایط بحران Øدانش شناخت مؤسسات Øتوانایی درک علمی –پژوهشی Øمهارت اعمال فعالیت های Øدانش فناوری Øتوانایی آماده سازی کارآموزان پیشگیرانه Øدانش کامپیوتر و شبکه Øتوانایی فرصت سازی رشد کارکنان Øمهارت در مدیریت نیروی Øدانش های عمومی Øتوانایی های عمومی انسانی Øدانش فرهنگی-اجتماعی Øتوانایی مشاهده گری و تشخیص Øمهارت های فنی -شغلی Øدانش امورمالی-اقتصادی Øتوانایی خلاقیت و نوآوری Øمهارت سنجش و ارزیابی Øدانش عمومی مدیریت Øتواناییهای فیزیکی-جسمی عملکرد کارکنان Øدانــــش امــــوراداری، قــــوانین و Ø توانایی انطباق پذیری Ø مهارت های آموزش و تدریس آیین نامه ها Øتوانایی تجزیه و تحلیل مسائل Øمهارت های عمومی Øدانش زیست محیطی Øتواناییهای شناختی Ø مهارت مدیریت زمان Øدانش علوم معارف و دینی Øتواناییهای عاطفی-هیجانی Ø مهارت مدیریت منابع Ø مهارت تامین مالی Ø مهار ت های کنترل استرس Ø مهارت مدیریت کردن شایعات Ø مهارت های کنترل تعارض سوال سوم و چهارم پژوهش : میزان اهمیت هر یک از مؤلفه های اصلی و فرعی صلاحیت های حرفه ای مدیران مراکز پیش دبستان به چه میزان اسـت ؟ در پاسـخ بـه ایـن سـؤال از آن جـا کـه ٥٠ مؤلفـه شناسایی گردیدند، پاسخ به این سؤال با روش تحلیل عاملی کاهش متغیرها به عوامل اصلی و طبقه بندی متغیرها در دسته های مناسب و مشترک است (٢٠٠٧,delavar) .