خلاصة:
این پژوهش با عنوان "بررسی تاثیر دوره پیش دبستانی بر رشد خلاقیت دانش آموزان پایه اول ابتدایی شهرستان گنبد کاووس در سال تحصیلی 89-88 ، انجام شده است. جامعه ی آماری این پژوهش، شامل
میباشد که ١٦٠ نفر آنان به تفکیک جنسیت ( ٨٠ نفر گروه آزمایش و ٨٠ نفر گروه کنترل)، از ٨ مدرسه از
٤ منطقه شهری، مرکزی، روستایی و منطفه مرزی ترکمن نشین (یک مدرسه دخترانه و یک مدرسه پسرانه
که از هر مدرسه یک کلاس و از هر کلاس به تعداد پیش دبستانی رفته و نرفته) به شیوهی نمونهگیری
خوشهای چند مرحله ای، انتخاب شدند. ابزار این پژوهش فرم ب آزمون خلاقیت تصویری تورنس بود که
در دو مرحله ی پیش آزمون و پس آزمون بر روی آنان اجرا گردید. داده های این پژوهش، با بهره گیری
از آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از روش T دو گروهی مستقل، بررسی و مقایسه میانگین ها، تفاوت معناداری را در سطح اطمینان % ٩٩ ، در کلیه فرضیه های پژوهش، نشان داد. یعنی با % ٩٩ درصد اطمینان و در سطح آلفای % ١ میتوان گفت: میزان رشد خلاقیت کودکان پایه اول ابتدایی شهرستان گنبد کاووس در سال تحصیلی 89-88 که دوره پیش دبستانی را گذرانده اند، نسبت به کودکانی که این دوره
سپری نکرده اند، بیشتر است که به لحاظ آماری این تفاوت معنادار میباشد و میتوان گفت: دانش آموزان
پیش دبستانی رفته در مولفههای خلاقیت (انعطاف پذیری، بسط، اصالت و سیالی) تفاوت چشمگیری نسبت به دانش آموزانی که این دوره را طی نکرده اند دارند.
ملخص الجهاز:
پژوهش حاضر با توجه به اهميت پرورش خلاقيت در دوران کودکي و نقش عمده ي عوامل تاثير گذار نظام آموزشي بر رشد خلاقيت و به ويژه حساسيت دوره پيش دبستاني در نظام تعليم و تربيت دانش آموزان ، مي خواهيم بدانيم چنانچه دانش آموزان دوره ي پيش دبستاني را بگذرانند آيا اين دوره تاثيري بر روند رشد خلاقيت در دانش آموزان تحت تعليم در چهار مولفه اصالت ، انعطاف ، بسط ، سيالي خواهد گذارد يا نه ؟ بدين جهت مطالعه ي حاضر در پاسخگويي براي اين سوال است : که آيا دوره ي پيش دبستاني به رشد خلاقيت دانش آموزان کلاس اول موثر است ؟ ٤ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره سي و چهارم ، تابستان ١٣٩٧ * * * * * ادبيات پژوهش در دنياي پيچيده کنوني که شاهد رقابت هاي بسيار فشرده جوامع مختلف براي دستيابي به جديدترين تکنولوژي ها و منابع قدرت هستيم ، افراد خلاق و با استعداد و صاحبان انديشه نو و تفکر واگرا به مثابه گران بها ترين سرمايه ها از جايگاه بسيار والا و ارزشمندي برخوردار هستندو امروزه جامعه ما، بيش از هر زمان ديگري به افراد هوشمند و خلاق نياز دارد هر چه قدر جهاني که در آن زندگي مي کنيم پيچيده تر ميشود نياز به شناسايي و پرورش ذهن هاي خلاق و آفريننده بيشتر و شديد تر مي گردد به همين دليل در شرايط کنوني مساله خلاقيت از مهم ترين مسائل در قلمرو تعليم و تربيت است در واقع آينده متعلق به کساني است که بهتر از ديگران فکر ميکنند، بهتر از ديگران عمل ميکنند، و بهتر از ديگران مي فهمند و داراي روحيه تحقيق و کاوشگري ميباشند و هر پديده اي را با ديد کنجکاوانه مينگرند و آن را بررسي مي کنند و هرگز از پژوهش و تحقيق و راه دشوار و خسته کننده آن مايوس نمي شوند اهميت اين مساله زماني نمايان مي شود که به منظور نهايي تعليم و تربيت توجه کنيم هدف نهايي تعليم و تربيت اين است که شخص را را براي تفکري روشن و منطقي و فکري سازنده توانا سازد تا بتواند مشکلات و معضلات زندگي را به نحو مناسب حل نمايد و از تجارب ديگران و گذشته استفاده کرده آن ها را سازمان دهد و از نتايج آن براي آينده استفاده کند (کريمي، ١٣٨٧).