خلاصة:
هدف اصلی این پژوهش یافتن الگوی مشترک بهترین تجربه تدریس معلمان ریاضی بود. برای دستیابی به این الگو از روش پژوهش کیفی داده بنیاد<sup><sup>[1]</sup></sup>(GT) استفاده شد. مشارکت کنندگان در این پژوهش، معلمان ریاضی زن ناحیه یک شهر اهواز بودند. معلمانی که تجارب تدریس موفقیت آمیزی داشتند و به عنوان یک فرد موفق و علاقه مند در حوزه تدریس ریاضی شهرت داشتند به صورت نمونهگیری هدفمند و با مدل شبکهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از مصاحبه باز استفاده شد. شیوه تحلیل دادهها، تحلیل محتوای کیفی به روش نظریه داده بنیاد بود و در آن از کدگذاری باز، کدگذاری محوری، کدگذاری انتخابی استفاده شد. پس از تحلیل همه مصاحبهها الگوی پارادیمی بهترین تجربه تدریس استخراج شد. نتایج این پژوهش نشان داد که عواملی از قبیل عشق به آموختن، تسلط علمی، توانایی برقراری ارتباط موثر با دانشآموزان موجب شکلگیری بهترین تجربه تدریس میشوند. همچنین مهمترین راهبردهایی که معلمان در این زمینه مورد استفاده قرار میدادند، کارگروهی، رهبری کلاس درس، اندیشهورزی و تدریس خارج از کلاسهای رسمی و متعارف بود. قوانین و مقررات، زمینههای فرهنگی، شیوههای تدریس، جمعیت دانشآموزان یک کلاس و... نیز عوامل زمینهای برای شکلگیری یک تجربه عالی در تدریس ریاضی معرفی شدند. در نهایت این پژوهش نشان داد که پیامد چنین تجربه اثربخشی پیشرفت تحصیلی، رشد اجتماعی و عاطفی و لذت بخش شدن فرایند تدریس خواهد بود
.
ملخص الجهاز:
نتایج این پژوهش نشان داد که عواملی از قبیل عشق به آموختن ، تسلط علمی ، توانایی برقراری ارتباط مؤثر با دانش آموزان موجب شکل گیری بهترین تجربه تدریس می شوند.
زیملمان و همکاران (٢٠٠٥) ادعا می کنند که معلمان در فعالیت های آموزشی خود زمانی "بهترین تدریس " را تجربه می کنند که از آموزش برای پاسخگویی به نیازهای علمی ، اجتماعی و عاطفی تمامی دانش آموزان استفاده می کنند.
به طور کلی نظریه های مختلف نشان می دهند که عوامل زیادی بر شکل گیری یک تجربه اثربخش و موفقیت آمیز تأثیر دارند که از این جمله می توان به تعهد حرفه ای معلم ، محیط آموزشی ، شخصیت و ویژگیهای معلم ، برنامه درسی ، موقعیت یادگیری ویژگیهای دانش آموزان و انتظارات خانواده ها اشاره کرد.
بنابراین با توجه به توضیحات داده شده هدف اصلی پژوهش حاضر این است که ابعاد مشترک بهترین تجارب تدریس معلمان ریاضی را شناسایی کند و بر اساس آنها الگویی مشترک استخراج نماید.
ادبیات نظری و پژوهشهای پیشین به طور پراکنده به موضوعاتی که بر شکل گیری یک تجربه خوب ، موفقیت آمیز، اثربخش و منحصر بفرد اثر داشتند را مورد بحث قرار داده بودند اما هدف اصلی این پژوهش شناسایی عواملی بود که یک فعالیت خاص را برای معلمان تبدیل به بهترین تجربه تدریس می کرد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) نمودار شماره (١)الگوی مشترک بهترین تجربه تدریس دبیران ریاضی Diagram (1) Common pattern of Teaching Best Practices for Math Teachers بحث و نتیجه گیری همانطوریکه پیشتر گفته شد دسته بندی عوامل ریشه در مبنای نظری پژوهشگران دارد.