خلاصة:
رشد جسمی و فکری مانی در میان گروه معتقد به عقاید گنوسی، باعث شد تا زیر بنای عقاید کیش نوپدید وی شکل گنوسی بگیرد. از این رو بررسی عمق این تاثیر همواره مورد توجه محققان برای شناخت کیش گنوسی و مانوی بوده است. یکی از مهمترین مسائل مورد بررسی وجود شخصیت گنوسی مانی است. باید اذعان کرد بر اساس متون نو یافته از کیش مانوی همچون متون مانوی کلن، مانی بیش از آنکه شخصیتی مانوی داشته باشد، وجههای کاملا گنوسی دارد. در واقع، اینکه شخصیت مانی در متون متاخر کیش مانوی توصیفی پیامبرگونه دارد، نشان دهنده سیر تحول این کیش از فرقهای گنوسی به دینی جهانی است. از این رو مسئله این پژوهش این است تا براساس متون نویافته چون نسخ مانوی کلن و پژوهشهای نوین شخصیت مانی به عنوان مصلحی گنوسی، بازسازی گردد. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی به این نتیجه دست مییابد که مانی در متون اولیه کیش مانوی که بهوسیله شخص مانی و پیروانش تدوین یافته است، به شکل یک مصلح گنوسی ظاهر میشود و در مرحله دوم حیات دینی خود پس از سفرهای تبلیغی کیش خود را به دینی جهانی تبدیل کرده است. تاثیرات کیش های گنوسی بر تفکر مانی در اولین برهه از حیات دینی او کاملا محرز است.
Mani’s intellectual growth among the Gnostic believers led to the foundation formation
of the Gnostic ideas of his newly made cult. Therefore, researchers have always
been interested in understanding the depth of this effect and the Gnostic character
of Mani. It is important to note that based on newly found Manichean texts, such as
Manichaean Cologne Codex, Mani had a quite Gnostic character prior to a Manichean
one. The fact that Mani is represented as a prophetic character in later Manichaean
texts indicates the evolution of this cult from a Gnostic sect to a worldwide religion.
In this view, this research is concerned with reconstructing Mani’s religious character
as a Gnostic Reformer based on newly found texts such as Coptic Egyptian texts and
Greek manuscripts of Cologne. Based on a descriptive-analytical method, this research
concludes Mani was represented as a Gnostic Reformer in the early Manichean texts,
composed by Mani himself as well as his followers. In the second religious phase of his
life after traveling and preaching, he modified his sect into a worldwide religion. Gnostic
influences on Mani’s thought are evident in the first religious phase of his life.
ملخص الجهاز:
The fact that Mani is represented as a prophetic character in later Manichaean texts indicates the evolution of this cult from a Gnostic sect to a worldwide religion.
نک به : Hans Jonas, The Gnostic Religion (New York: Beacon Press, 2001), p.
Geo Widengren, Mani und der Manichäismus (Stuttgart: Kohlhammer, 1961), p.
قباله ، کابالا یا کبالا یا قبالا (به عبری : הָלָּבַק Kabbalah) به معنای «دریافت کردن » و به معنی «رسم رسیده » است نک : Elliot Wolfson, Venturing Beyond: Law and Morality in Kabbalistic Mysticism (London: Oxford University Press, 2006), p.
Polotsky Hans and Alxsander Bölig, Kephalaia, Band I, (Stuttgart: Manichäische Handschriften der Staatlichen, 1940), p.
٤٦ مانی معتقد بود که مهم ترین مســئله ای که گروه گنوسی الخسایی به آن باید توجه داشته باشد این اســت که نجات و رهایی روح به وسیله گنوس باعث رهایی روح از فناپذیری می شود.
نک : Jurgen Tubach and Majid Zakeri, "Mani’s Name," in Augustine and Manichaeism in the Latin West, ed.
Ludwig Koenen and Cornelia Römer, Der Kolner Mani Kodex (Colone: VS Verlag für Sozialwissenschaften, 1988), p.
Ludwig Koenen and Cornelia Römer, Der Kolner Mani Kodex (Colone: VS Verlag für Sozialwissenschaften, 1988), p.
Walther B Henning, Ein manichäische Bet- und Beichtbuch, (Berlin: Der WissenschaftlerAkademie verlag, 1933), P.
Edward Drower and Jorunn Jacobsen Buckley, The Mandaeans of Iraq and Iran, Their Cults, Customs, Magic Legends, and Folklore (London: Oxford University Press, 1937), pp.
Der Kölner Mani Kodex, Colone: VS Verlag für Sozialwissenschaften, 1988.