خلاصة:
نوسازی نظام آموزشی ایران، به منظور دستیابی به علوم نوین و تربیت نیروی انسانی ماهر، نوسازی نظام آموزشی ایران، از دغدغههای دولتمردان ایرانی در دوره قاجار و پهلوی بود. با وجود نوسازیهایی که در دوران قاجار و پهلوی اول صورت گرفت، دهه چهل و اوایل دهه پنجاه اوج نوسازی آموزشی ایران محسوب میشود. این امر که ناشی از ضرورتهای داخلی و بینالمللی بود، دولت پهلوی را واداشت تا با حمایت امریکا و با اتکا به درآمد روزافزون نفتی، نوسازی آموزشی را بهعنوان یکی از مهمترین اولویتهای توسعه خود قرار دهد. در اصول انقلاب سفید چندین اصل را به امور آموزشی اختصاص یافت و برای پیگیری اجرای این اصول از سال 1347 تا 1355 ش. هر ساله کنفرانسی با عنوان «انقلاب آموزشی رامسر» برگزار شد. این پژوهش بر آن است که با روش توصیفی- تحلیلی، زمینهها و اهداف نوسازی نظام آموزشی توسط دولت پهلوی را با تاکید بر اسناد و مصوبات کنفرانس رامسر تحلیل نموده و ایدئولوژی حاکم بر این نوسازی را واکاوی نماید. یافتههای پژوهش بر آن است که نوسازی نظام آموزشی تحت تاثیر مکتب نوسازی به منظور رفع عقبماندگی تاریخی نظام آموزشی و تامین نیروی انسانی ماهر و برآورده کردن اهداف ایدئولوژیک دولت پهلوی صورت میگرفت.
The objective of modernization of the education system in the Qajar’s and the Pahlavi’s periods were twofold:
to acquaint their citizens with modern sciences and train skilled scholars. The sixties and the early seventies
saw the culmination of the modernization of the education system in Iran. Due to the national and international
necessity of such modernization, the Pahlavi government made the educational modernization as one of
its prioritized missions. The mission alongside with its developmental programs was heavily supported and
endorsed by the US government. Furthermore, the steep increase of oil prices helped the Pahlavi government
to provide the necessary financial backing for the mission and its related programs. After finding the cultural
and financial backings, the government started passing and implementing some laws and regulations so that
the mission can find its legal ground as well. Some of these laws and regulation had already been included
in the Shah’s White Revolution as the revolution’s principles and guidelines and as result, the government
held a number of annual conferences to prepare some reports and follow ups on how these principles and
consequently the necessary laws and regulations for the mission were being observed and developed. Held
between 1968 and 1976, the series of these conferences was called "Ramsar Educational Revolution".
Through a descriptive-analytical methodology, the present study aims to analyze the grounds and objectives of
the Pahlavi’s modernization of the education system. The study also investigates the resolutions of the Ramsar
conferences. The findings of the study suggest that the prime objective of modernization of the education
system was to compensate the obsolete nature of Iran’s education system till that time, to supply the country
with the skilled manpower and strengthen the legitimacy of the Pahlavi Government. Despite the expansion of
the education system in the sixties and the seventies, there were wide ruptures and discrepancies between the
aforementioned objectives, the adopted implemental measures and realities of Iran’s contemporary society.
ملخص الجهاز:
تحلیل نوسازی نظام آموزشی ایران در دهه چهل و اوایل دهه پنجاه (با تأکید بر کنفرانس انقلاب آموزشی رامسر) رضا بیگدلو١/ شهاب شهیدانی ٢ چکیده نوســازی نظام آموزشــی ایران ، به منظور دستیابی به علوم نوین و تربیت نیروی انسانی ماهر، از دغدغه های دولت مردان ایرانی در دوره قاجار و پهلوی بود.
دومین کنفرانس ارزشیابی انقلاب آموزشی رامسر (تهران : انتشارات وزارت علوم و آموزش عالی ، ١٣٤٨)، ص ٢٩.
هفتمین کنفرانس ارزشیابی انقلاب آموزشی رامسر (تهران : انتشارات وزارت علوم و آموزش عالی و چاپخانه وزارت اطلاعات و جهانگردی ، ١٣٥٣)، ص ٤٣.
در گزارش کمیته ارزشیابی نهمین کنفرانس در سال ١٣٥٥، ضمن اشاره به ناآرامی های موجود در دانشــگاه ها و احســاس نگرانی از این بابت ، از اقدامات صورت گرفته در این زمینه اظهار نارضایتی شــده است ، زیرا براساس برآوردهای دولت «اطلاعات سیاسی و ایدئولوژیکی فعالیت های دانشــجویان در ســطح نگران کننده ای پایین اســت و از واقعیت ها و تحولات اجتماعی و اقتصادی کشــور آگاهی درســتی ندارند؛ بنابراین پیشنهاد می شود آموزش های سیاسی و ایدئولوژیک با انتشار کتاب ها و نشــریات ، از طریق کانون های حزبی و در مقیاس گســترده ای صورت گیرد تا «احساس تعلق کامل به جامعه ایران و احساس مسئولیت در قبال مسائل مملکت » تقویت شود.
نهمین کنفرانس ارزشیابی انقلاب آموزشی رامسر (تهران : انتشارات وزارت علوم و آموزش عالی ، ١٣٥٥)، ص ٢٨.
نهمین کنفرانس ارزشیابی انقلاب آموزشی رامسر (تهران : انتشارات وزارت علوم و آموزش عالی ، ١٣٥٥)، ص ٢٨.