خلاصة:
تغییر جنسیت در جامعه کنونی موجب پیدایش مسائل جدید فقهی و حقوقی شده است. در این مقاله سعی شده است به این پرسش اساسی و مهم پاسخ داده شود که، سهم الارث افراد پس از تغییر جنسیت از دیدگاه فرق اسلامی و حقوق ایران چگونه محاسبه میشود؟<br /> در مورد تغییر جنسیت افراد، اکثر فقهای شیعه قائل به مشروعیت مطلق میباشند و در مقابل، تمام فقهاء و حقوق دانان اهلسنت قائل به ممنوعیت مطلق هستند؛ در حالی که، اکثر حقوقدانان ایران و جامعه پزشکی قائل بر مشروعیت مشروط هستند.<br /> این مقاله قول مشروعیت مطلق را پذیرفته و با تکیه بر قواعد فقهی، نتایج مهمی در مورد سهم الارث افراد، به این قرار بیان می کند: سهم الارث افراد پس از تغییر جنسیت، براساس جنسیت جدید محاسبه می شود؛ اما سهم الارث والدین پس از تغییر جنسیت نسبت به فرزند متوفی خود، براساس جنسیت سابق محاسبه میشود. در مورد سهم الارث زوجین از یکدیگر؛ اگر تغییر جنسیت هر دو متقارن باشد؛ از یکدیگر ارث می برند، در غیر اینصورت (تغییر جنسیت یکی از زوجین) زوجیت منقطع و ارث منتفی است.
ملخص الجهاز:
در این مقاله سعی شده است به این پرسش اساسی و مهم پاسخ داده شود که ، سهم الارث افراد پس از تغییر جنسیت از دیدگاهمذاهب اسلامی و حقوق ایران چگونه محاسبه می شود؟ درمورد تغییرجنسیت افراد، اکثر فقهای شیعه قائل به مشروعیت مطلق می باشندو در مقابل ، تمام فقهاء و حقوقدانان اهل سنت قائل به ممنوعیت مطلق هستند؛ در حالی که ، اکثر حقوقدانان ایرانو جامعه پزشکی قائل به مشروعیت مشروط هستند.
با توجه به اینکه براساس قانون اساسی ایران (اصل ١٢) «سایر مذاهب اسلامی غیر شیعه اعم از: حنفی، شافعی، مالکی، حنبلی » به عنوان اقلیت های مذهبی تلقی میشوند، باید مشروعیت تغییرجنسیت را از دیدگاه تمامی این مذاهب ، در نظر گرفت ؛ تا افرادی که به اختلالات جنسیتی مبتلاهستندو بامشکلات ونابسامانیهای بسیاری دست به گریبانند، ازحالت اضطراب و افسردگی خارج شده وهویت خویش رابازیابند و از سهم الارث خود، پس از تغییرجنسیت آگاهی پیدا کنند.
(فضل الله ، ١٤١٩ ق،ص ٢٧٧) دلیل فوق قابل بحث و مناقشه است ؛ زیرا: ١- اگر تغییرجنسیت موجب همجنس بازی میشود؛ پس چرا شما در مورد «خنثای مشکل و ممسوح قائل به جواز تغییرجنسیت شده اید».
دلیل فوق قابل بحث است ؛ زیرا: ١- نگاه به عورت و لمس آن، از ملازمات عمل تغییرجنسیت است و همچنین زمانی که تغییرجنسیت این افراد صحیح باشد؛ دیگر این حرمت برطرف می شود.
دلیل فوق صحیح نمیباشد؛ زیرا افراد تراجنسیتی از لحاظ روحی دچار یک سردرگمی هستند و برای خروج از این سردرگمی بنابر نظریه پزشک (باریکلو،١٣٨٢،ص ٧٢) باید تغییرجنسیت دهند.