خلاصة:
جریان های افراطی در جهان به اشکال مختلف خود را نشان می دهند. زمانی این عمل بنام بیداری اسلامی، بهار عربی و گاهی به شکل فردی، گروهی به نمایش درمی آید. گذار جامعه سنتی به جامعه مدرن، زمینه را برای بروز بحران هایی به وجود می آورد و غربیان اسلام گرایی را در گفتمان نوگرایی مطرح کرده اند. با شکل گیری دول ت های مدرن است که، بعد اجتماعی و نقش مردم در حکومت های اسلامی بسیار پررن گتر شد، درگیری و تنش اجتناب ناپذیر می شود. گاهی عوامل خارجی و داخلی از قبیل اقتصادی و شکاف نامتعارف بین مردم و اقتدار گرایی و شکنندگی دولت ها، مشارکت مردم را در امور و گرایشات قومی و قبیله ای و ضعف فرهنگی به حاشیه میراند. و درنتیجه افراطی گری شکل می گیرد و پایداری می کند. این یک پدیده ضد ارزش برعلیه ارزش های موجود است. عکس العملی به فشارها کمبودها و به حاشیه کشیده شدن ها است. می خواهد حقیقت را پنهان کند. بررسی عوامل و « دیگری » و « خود » استعمار خارجی و غرب با مطرح کردن چرا شکل اقدام جمعی گرو ههای بنیادگرا و اسلامی در یک » زمین ه های بروز بحران میتواند نشان دهد که در اینجاست که باید عمل فردی و جمعی گرو ه های اسلامی «. جامعه و در طول زمان به یک صورت نبوده است میانهروی افراطی را از هم جدا بررسی کرد
ملخص الجهاز:
تا ١١ سپتامبر این گروه ها فقط به کشورهای دیگر حمله می کردند، آنها خود را در معرض خطر جدی افراطی گری دیدند و ایشان با لمس کردن این خشونت به این نکته اساسی پی بردند که ارزش ها و نمادهای غرب ، هدف حملات این گروه های ساخته دست خویش درآمده است ، باعث اشغال افغانستان و عراق نیز شد ولیکن باز آنها پی نبردند که تنها راه مبارزه با افراطی گری راه حل نظامی نمی تواند باشد.
درواقع ، کل طرح بر این فرض ساده اندیشانه استوار بود که عدم توجه غرب به نبود مردم سالاری و آزادی در خاورمیانه طی شصت سال گذشته موجب افزایش تهدیدات امنیتی برای سایر کشورهای جهان مطرح شد و ترویج دموکراسی بهانه ای شد برای سرکوب حکومت های منطقه که به زعم آنان از اسلام گرایان حمایت می کردند) (٢٠٠٣ ,Norton) پروژه جنگ علیه تروریسم در خاورمیانه از سوی اوباما، زمینه ساز توجیه تناقض های موجود حقوق بین الملل و ناکارآمدی آن شد (موسسه گالوپ).
عبارتند از: تضمین جریان انرژی منطقه به سوی غرب ؛ پیشبرد فرایند صلح خاورمیانه ؛ تأمین و تضمین منافع اسراییل ؛ ستیز با اسلام سیاسی (مبارزه با تروریسم و بنیادگرایی )؛ مقابله با کشورهای مخالف ؛ ٦ ـ گسترش فرهنگ در پوشش دموکراسی ، اقتصاد بازار آزاد و سکولاریسم ؛ عده ای درگیری های در خاورمیانه را به نظریه «برخورد تمدن ها» نسبت می دهند منشأ اصلی مبارزات و نزاع های آمریکا در خاورمیانه ، فرهنگی بوده و برخورد تمدن ها منجر به اتخاذ سیاست های جهانی می شود (٢٠٠٩ ,Fattah and Fierke)، برخی تقابل مدرنیته و سنت گرایی را علت اصلی این تنفر می دانند اما عملکرد آمریکا پیامدهای داشت : ١) اسراییل ستیزی ، ٢) خشونت سیاسی .