خلاصة:
آﻧﺘﻮﻧﯽ ﮔﯿﺪﻧﺰ از ﻧﻈﺮﯾﻪﭘﺮدازان ﻣﻬﻢ ﻗﺮن ﺣﺎﺿﺮ در ﺣﻮزة اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ اﺳﺖ. اﻫﻤﯿﺖ او ﮐـﻪ ﺑﺮﺟﺴﺘﻪﺗﺮﯾﻦ ﺗﺤﻠﯿﻞﮔﺮ ﻣﺪرﻧﯿﺘﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎر آﻣﺪه اﺳﺖ، ﺑﯿﺶ از ﻫﺮ ﭼﯿـﺰ در ﺧﻠـﻖ و اراﺋـﮥ ﻧﻈﺮﯾﮥ ﺳﺎﺧﺖﯾﺎﺑﯽ اﺳﺖ. ﮔﯿﺪﻧﺰ ﺑﺎ اﯾﻦ ﻧﻈﺮﯾﻪ در ﭘﯽ آن اﺳﺖ ﮐﻪ دﯾﺪ روﺷﻦﺗﺮی در ﺑﺎب ﻣﺎﻫﯿﺖ ﺟﻬﺎن ﻣﻌﺎﺻﺮ ﺧﻠﻖ ﮐﻨﺪ. از اﯾﻦ رو، او ﺑﺎ آﻣﯿﺨﺘﻦ ﺳﺎﺧﺖ و ﻋﺎﻣﻞ دﯾﺪﮔﺎه ﺳـﻮﻣﯽ را ﺑﺎ ﻋﻨﻮان ﺳﺎﺧﺖﯾﺎﺑﯽ ﻣﻄﺮح ﻣﯽﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺗﺤﻠﯿﻞﻫﺎی دﻗﯿﻖﺗﺮی را درﺑﺎرة ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺟﻬﺎن ﻣﻌﺎﺻﺮ در اﺧﺘﯿﺎر ﻣﺎ ﻗﺮار دﻫﺪ. ﻣﻘﺎﻟﮥ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ذﮐﺮ اﻫﻤﯿﺖ اﯾـﻦ ﻧﻈﺮﯾـﻪ و ﺗﺒﯿـﯿﻦ ﻣﺨﺘﺼــﺮی از ﺑﺤــﺚ ﻋﺎملیت، ﺳــﺎﺧﺘﺎر و ﻧﻈﺮﯾــﮥ ﺳــﺎﺧﺖﯾــﺎﺑﯽ، ﺑــﺮ آن اﺳــﺖ ﻣﺒــﺎﻧﯽ ﻫﺴﺘﯽ ﺷﻨﺎﺳﯽ، ﻣﻌﺮﻓﺖ ﺷﻨﺎﺳﯽ و روش ﺷﻨﺎﺳﯽ اﯾﻦ ﻧﻈﺮﯾﻪ را ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار دﻫﺪ، و در آﺧﺮ ﺑﺮﺧﯽ ﮐﺎﺳﺘﯽﻫﺎی اﯾﻦ ﻧﻈﺮﯾﻪ را ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺨﺘﺼﺮ ﺑﻪ ﺑﺤﺚ ﮔﺬارد.
ملخص الجهاز:
او در عین حال که مشاور برخی بنگاههای انتشاراتی مهم بوده است ، کتاب های فراوانی نیز منتشر ساخته است از جمله جامعه شناسی، سرمایه داری و نظریه اجتماعی جدید، ساختار طبقاتی جوامع پیشرفته ، مسائل اساسی در نظریه اجتماعی، نقدی امروزی بر ماتریالیسـم تاریخی، ساخت جامعه ، رئوس نظریه ساختاربندی، پیامدهای مدرنیته ، مدرنیته و هویت شخصـی، ورای چـپ و راست ، تجدد و تشخص ، سیاست ، جامعه شناسی و نظریه اجتماعی، راه سوم: احیای سوسیال دموکراسی، جهـان رها شده، راه سوم و نقدهای آن، روی لبه : زندگی با سرمایه داری جهانی ، حزب کارگر جدید باید به کدام سـو برود؟.
نارسایی های همیشگی چنین برداشتی را میتوان با این پرسش برملا ساخت که اگر ساخت نسبت به کنش گران بیرونی است ، چگونه در آنجا حضور یافته است ، و چگونه باقی میماند ساخت مورد نظر گیدنز هیچ واقعیتی ندارد، مگر این که به صورت بقایای حافظۀ درونی عاملان باشد: عاملان ساخت را به وجود میآورند و ساخت امکان عاملیت را پدید میآورد.
(همان، ١٥٩) گیدنز با تمایزگذاری میان ساخت و نظام، بر آن است که مفهومی از ساخت یـابی را بسط میدهد که به تمایزهای میان ساخت و نظام بستگی دارد، اما مفهوم سـاخت یـابی مورد نظر او مستلزم برداشتی از ایـن دو واژه اسـت کـه بـا کاربردهـای معمولشـان در ساخت گرایی و کارکردگرایی تفاوت دارد.
بازتاب این واقع گرایی فلسفی در نظریۀ سیاسی این گونه است که نظریه پـرداز سیاسـی بازاندیش ، ویژگیهای ساختاری موجود را به صورت امری واقعی در نظر میگیرد کـه به وجود آمده ذهن افراد نیست و در عین حال میتواند واقعیت ها را دگرگـون کنـد.