خلاصة:
تقریبا در همه روابط بین فردی در متن زندگی اجتماعی می توان ردپایی از مباحثه یافت. با توجه به نقش سازنده ای که خصیصه مباحثه طلبی در زندگی فردی و اجتماعی افراد ایفا می کند، این نکته حائز اهمیت به نظر می رسد، عواملی که موجب رشد و بازداری این ویژگی می شوند مورد شناسایی قرار گیرند. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط سبک فـرزنـدپـروری ادراک شـده، راه هـای دانستن و مباحثه طلبی دانشجویان در نمونه ای متشکل از 401 آزمودنی دختر و پسر صورت گرفت. آزمودنی ها به مقیاس های مباحثه طلبی، نگرش به یادگیری و تفکر و پرسشنامه سبک های فرزندپروری پاسخ دادند.
یافته های پژوهش نشان دادند، فرزندان والدین مقتدر در مقایسه با والدین مستبد گرایش بیشتری به مباحثه طلبی و دانستن مجزا دارند. نتایج پژوهش هم چنین تفاوت معنادار افراد دو جنس را در متغیر راه های دانستن نشان می دهد؛ مطابق این یافته پسران در مقایسه با دختران میانگین بالاتری در دانستن مجزا دارند، این در حالیست که بین جنس افراد و مباحثه طلبی ارتباطی یافت نشد. مطابق یافته های فوق سبک فرزندپروری والدین و راه های دانستن هر دو در تعیین میزان مباحثه طلبی فرزندان تاثیرگذار می-باشد.
ملخص الجهاز:
بررسي ارتباط سبک فرزندپروري ادراک شده، راه هاي دانستن و مباحثه طلبي دانشجويان Investigating The Relationship Between Perceived Parenting Style, Ways of Knowing and Students Argumentativeness سميه احمدي S.
سبکهاي فرزندپروري والدين بنا به نتايج پژوهش هاي مختلف با متغيرهاي گوناگوني از قبيل قضاوت اخلاقي (بويز و آلن ، ١٩٩٣)، شايستگي شناختي و اجتماعي (لمبورن و همکاران، ١٩٩١؛ استينبرگ و همکاران، ١٩٩٤)، خودپيروي و استقلال (کلين ، ابرايانت و هپکينس ، ١٩٩٦)، اضطراب (گستل ، لگرزتي و فردينند، ٢٠٠٩)، پيشرفت تحصيلي و خود نظم دهي (ايبار، کانتر و وينسلر، ٢٠٠٩)، خشونت (لا، شاپکا و اولسون، ٢٠١٠)، سازگاري (فولادچنگ ، ١٣٨٥)، رفتارهاي پرخاشگرانه (سيدموسوي، ١٣٨٧) و خودناتوانسازي (حيدري، ١٣٨٨) رابطه نشان داده است .
با توجه به آنچه مطرح شد و نظر به اين که ارتباط متغيرهاي سه گانه فوق تاکنون در پژوهشي داخلي مورد مطالعه قرار نگرفته است ، اين مسئله که متغيرهاي مباحثه طلبي ، راههاي دانستن و سبکهاي فرزندپروري ادراک شده در نمونه ايراني چگونه ارتباطي با هم دارند، نياز به بررسي دارد.
فصلنامه خانواده پژوهي/ سال هفتم / شماره ۲۷/ پاييز ۳۶۴/۱۳۹۰/ ٣٦٤ جدول ٣: تحليل واريانس براي بررسي اثرات سبک فرزندپروري ادراک شده و جنس بر راههاي دانستن (به تصویر صفحه مراجعه شود) هم چنين اثر جنس تنها بر دانستن مجزا در سطح ٠٠١>P معنادار مي باشد؛ مقايسه ميانگين هاي دو جنس نشان مي دهد دو گروه دختران و پسران ميانگين نسبتا مشابهي در دانستن پيوسته نشان مي دهند (ميانگين پسران ٤٤/٤١ در برابر ميانگين دختران ٤٥/٤٢)؛ در حالي که پسران در مقايسه با دختران ميانگين بالاتري در دانستن مجزا دارند (ميانگين پسران ٤٦/١١ در برابر ميانگين دختران ٤٣/٣٩).