خلاصة:
مقدمه : تغییرات تکنولوژیک ، فرهنگی و اجتماعی پر شتاب جوامع امروز ، میتوانند سبب بروز مشکلات فراوان جسمی ، روانی ، اجتماعی و رفتارهای پر خطر و آسیبهای اجتماعی ناشی از آن در نوجوانان گردند . هدف از این مطالعه تبیین دیدگاه های دانش آموزان دوره متوسطه شهر سمنان در زمینه رفتارهای پر خطر شایع در این گروه سنی و عوامل خانوادگی موثر بر آن می باشد .
مواد و روشها : تحقیق حاضر یک پژوهش کیفی از نوع تحلیل محتوایی است . طی نمونه گیری مبتنی بر هدف ، 98 دانش آموز پسر و دختر پایه سوم دبیرستان های شهر سمنان انتخاب و در این مطالعه شرکت یافتند . از طریق برگزاری 8 جلسه بحث گروهی متمرکز و طرح تعدادی سوالات باز به عنوان راهنمای بحث ، جمع آوری اطلاعات انجام گردید . همزمان با جمع آوری داده ها ، تجزیه و تحلیل محتوا شروع و بر اساس اهداف مطالعه ، کد گذاری دادهها انجام و تم ها استخراج شد .
یافته ها : در نهایت 3 تم اصلی و 4 تم فرعی استخراج گردید . تمهای اصلی : رایج ترین رفتارهای پر خطر در این گروه سنی ، روش فرزند پروری والدین و فضای روانی موجود در خانواده بودند .
نتیجه گیری : آموزشهای جامع و پیگیر به نوجوانان در رابطه با شایع ترین رفتارهای پر خطر و همچنین به والدین آنان در رابطه با روشهای صحیح فرزند پروری و چگونگی کنترل و راهنمائی نوجوانان ، می تواند در کاهش این معضل اجتماعی و تعدیل عوامل خانوادگی موثر بر آن مفید باشد .
ملخص الجهاز:
رفتارهاي پرخطر شايع و عوامل خانوادگي مؤثر بر آن از ديدگاه نوجوانان: يک پژوهش کيفي Prevalent High Risk Behaviors and Important Family Factors From the Point of View of Adolescents: A Qualitative Research الهه آتش نفس E.
در زمينه انتخاب چگونگي بررسي و تحليل اطلاعات بايستي رويکردي انتخاب شود که به طور مؤثر و مکفي به موضوع مورد پژوهش پاسخ دهد، با اين که تحقيقات کمي روش بسيار مناسبي براي پاسخ به سؤالاتي در مورد رابطه علت و معلولي بين متغيرها و توصيف فراواني و گستردگي پديده هاست ولي تحقيقات کيفي به دنبال درک و فهم عميق ديدگاهها، نظرات و تجارب افراد يا گروههاي ويژه بوده و شيوهاي منظم براي بررسي و فهم موجودات انساني و تعامل آنها با خود و محيط اطرافشان مي باشند (ظهوري، کريمي ، ١٣٨٣؛ لذا پژوهش کيفي حاضر با هدف تبيين نظرات و ديدگاههاي نوجوانان پيرامون شايع ترين رفتارهاي پرخطر در اين گروه سني و عوامل خانوادگي مؤثر بر آن، از طريق جلسات بحث گروهي صورت گرفته است تا برنامه ريزان در بخش هاي آموزش و پرورش، پيشگيري و کنترل بيماريها و بهداشت و درمان با درک بهتري از نظرات و ديدگاههاي اين گروه سني به طراحي برنامه هاي آموزش خانواده، مهارتهاي زندگي و پيشگيري از رفتارهاي پرخطر همت گمارند.