خلاصة:
این تحقیق تلاش دارد تا تاثیرات حضور در شبکههای اجتماعی را بر دگرگونی هویتهای جمعی بررسی کند. بنابراین هدف کلی از این پژوهش، بررسی معناداری تاثیرات حضور در فضای مجازی بر هویت افراد و تعیین سمتوسوی این تغییرات است. در چارچوب نظری این تحقیق عمدتا از نظرات گیدنز و کاستلز درخصوص ویژگیهای فناوریهای جدید و تاثیرات هویتی آن بهره برده شده است. در این تحقیق از ابزار پرسشنامه برای جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. جمعیت آماری همه شهروندان شهر اصفهان بود که به روش نمونهگیری سهمیهای 536 نفر از آنان بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این راستا، نتایج پژوهش نشان میدهد شبکههای اجتماعی تاثیر نسبتا ضعیفی بر انواع مختلف هویت داشتند بهطوریکه شبکههای اجتماعی با ضریب تعیین 4/11 درصد بیشترین تاثیر را بر هویت مدرن و با ضریب تعیین 5/1 درصد کمترین تاثیر را بر هویت ملی داشتند. ازسویدیگر یافتههای پژوهش نشان میدهد درحالیکه برخی مولفههای شبکههای اجتماعی تاثیر منفی و معناداری بر هویت دینی و ملی داشتند، اما مدت زمان عضویت در شبکههای مجازی و واقعی تلقی کردن محتوای شبکههای اجتماعی تاثیر مثبتی بر میزان هویت مدرن افراد داشته است.
This study aims at investigating impacts of social networks on the transformation of collective identities. The article sheds light on this issue by analyzing how using new technologies including social networks embraced by theories of Giddens and Castells can be influenced individuals’ identities. Our study populations are Isfahan city citizens which were selected 536 of them as a statistical sample by proportional quota sampling. In this regard, results reveal that social networks have both the greatest and the least effects on modern and national identities respectively through using different coefficients of determination (of 11.4% & 1.5%). But the research findings show that while some components of social networks have significant negative impacts on religious and national identities, duration of membership in virtual social networks as well as the realization of social networks’ contents has had positive impacts on their orientations towards the modern identity
ملخص الجهاز:
نتایج این تحلیل نشان داد که در گام اول متغیر مدت زمان استفاده از شبکه های اجتماعی به عنوان قوی ترین متغیر پیش بین به تنهایی حدود ١/٥ درصد واریانس هویت ملی را پیش بینی میکند (٧٧٩=f، ٠٠١>p).
همچنین نتایج پژوهش نشان میدهد که متغیر مدت زمان عضویت در شبکه های اجتماعی مجازی روی هویت ملی ضعیف اما تأثیر معنادار داشته است .
ازسویی ، نتایج پژوهش نشان میدهد که متغیر مدت زمان عضویت و میزان استفاده روزانه از شبکه های اجتماعی درشبکه های اجتماعی مجازی روی هویت دینی تأثیر ضعیف اما معنادار داشته است .
جهت آماره t نشان دهنده این امر است که مدت زمان عضویت در شبکه های اجتماعی مجازی و میزان استفاده روزانه ازشبکه های اجتماعی تأثیر منفی ای بر هویت دینی افراد میگذارد.
اما همان طور که در جدول ٩ آمده است ، واقعی تلقی کردن محتوای شبکه های اجتماعی تأثیر مثبتی روی هویت دینی دارد و به میزان ضعیفی باعث افزایش میزان هویت دینی در افراد می شود.
جهت آماره t نشان دهنده این امر است که مدت زمان عضویت در شبکه های اجتماعی مجازی تأثیر مثبتی بر هویت مدرن افراد میگذارد.
به نظرمی رسد این امر با نظریات کاستلزو گیدنزو سایر اندیشمندان همسو است چرا که آنها معتقدند فضای مجازی با دگرگون ساختن بنیادین ماهیت ارتباطات ، نقش تعیین کننده ای در تغییرو شکل دهی فرهنگ ها و هویت ملی و دینی شهروندان ایفا می کنند (کاستلز، ١٣٨٠: ٣٨٠).