خلاصة:
پس از ارتکاب یک جرم، ضابطین نخستین کسانی هستند که با صحنه ی جرم مواجه می شوند از این رو اقدامات آنها در این مراحل ابتدایی راهگشای بسیاری از ابهامات در مراحل بعد خواهد بود، به همین مقنن انواع مختلفی از ضابطین را معرفی کرده است تا در موقعیت های مختلف وارد عمل شوند. در رابطه با برخی افراد آسیب پذیر جامعه نیاز هست ضابطین وارد عمل شوند که تخصص لازم را در این زمینه را دارند چرا که نحوه ی رفتار امروز یک ضابطه متخصص، به دلیل شخصیت آسیب پذیر بعضی افراد می تواند از بسیاری مشکلات و جرایم پیش گیری کند. ضابطین هم نسبت به بزهدیدگان و هم نسبت به متهمین تکالیفی دارند که تحقق عدالت در راستای انجام وظیفه درست ضابطین در این زمینه است. ضمن اینکه از انجام برخی اقدامات منع شده اند. قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 92 تغییرات عمده ای در زمینه ی ضابطین، انواع ضابطین، اقدامات و ممنوعیت های انها از انجام برخی اعمال داشته است. در این نوشتار برآنیم این تغییرات را بیان، و نکات قوت و ضعف قانون در این زمینه را بیان کنیم.
After committing a crime, the defendants are the first to face a crime scene.
Therefore, their actions at these early stages will lead to many uncertainties in
the next stages, the same legislator has introduced various types of sanctions.
To act in different situations. In the case of some vulnerable people in the
community, there is a need for those who have the necessary expertise in this
regard. Because today's behavior of an expert specialist, due to the vulnerability
of some people, can cause many problems. Prevent crimes. Both the
perpetrators and the accused have assignments, which is the fulfillment of
justice in the direction of the proper task of the defendants in this regard.
Meanwhile, some actions are forbidden. The Criminal Procedure Code was
approved by 92major changes in the areas of sanctions, types of sanctions,
measures and prohibitions on certain acts. In this paper, we are going to make
these changes, and we will explain the strengths and weaknesses of the law in
this regard
ملخص الجهاز:
بررسی و نوآوری های قانون آئین دادرسی کیفری مصوب 92 در رابطه با ضابطین و اقدامات آنها (تاریخ دریافت 15/02/1397، تاریخ تصویب 15/06/1397) نادر مصطفایی* 1 کارشناسی ارشد حقوق خصوصی و مدرس دانشگاه علی عباس زاده** کارشناسی ارشد حقوق خصوصی و قاضی دادگستری چکیده پس از ارتکاب یک جرم، ضابطین نخستین کسانی هستند که با صحنهی جرم مواجه میشوند از این رو اقدامات آنها در این مراحل ابتدایی راهگشای بسیاری از ابهامات در مراحل بعد خواهد بود، به همین مقنن انواع مختلفی از ضابطین را معرفی کرده است تا در موقعیتهای مختلف وارد عمل شوند.
اولین سؤالی که به ذهن متبادر میشود این است که این ویژگی باید توسط چه کسی احراز شود؟ آیا این امر بر عهده دادستان است؟ حال بر فرض احراز این ویژگی را مانند آموزش ضابطین بر عهده دادستان قرار دهیم، در این صورت دادستان چگونه باید احراز کند که فرد مورد نظر را به عنوان ضابط مورد اطمینان است؟ مقنن در اینجا بدون ارائه هیچ ضابطهای در مورد، وثاقت و مورد اطمینان بودن، تنها این را به عنوان یکی از ویژگیهای ضابطین بیان کرده است.
بند دوم: ضابط و حقوق و آزادیهای فردی در قانون جدید ضابطین به عنوان افرادی که وظیفه حفظ نظم و امنیت را بر عهده دارند، در جدال میان برقراری نظم و حفظ حقوق و آزادی افراد، بایستی راه تعدیل را پیشگیرند درست است در بعضی جرایم تروریستی حفظ امنیت بر حقوق افراد پیشی میگیرد، اما این جرایم استثنا هستند، بنابراین جزء در موارد استثنا نبایستی حقوق افراد فرای امنیت جامعه شود.
سومین اقدام طبق ماده 39 قانون آیین دادرسی کیفری این است که ضابطین مکلف شدهاند که اظهارات شاکیان در مورد ضرر و زیان وارده را در گزارش خود به مرجع قضایی ذکر کنند.