خلاصة:
هدف اصلی این پژوهش بررسی جنبه های گوناگون فرایند رشد شرکت (شامل رشد فروش ،<br />استخدام و دارایی ها) در دوره های متفاوت تنوع بخشی محصول (دوره های قبل، در طی و بعد از<br />تنوع بخشی) در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. به صورت کل ی در<br />پژوهش حاضر تنوع بخشی به صورت ایجاد نوآوری در نظر گرفته م ی شود . بد ین منظور سه<br />فرضیۀ اصلی و نه فرضیۀ فرعی برای بررسی این موضوع تدوین و با استفاده از اطلاعات ما لی<br />شرکت های تولیدی، مربوط به دورة زما نی ب ین سال ه ای 1382 ت ا 1394 تجزی ه وتحلی ل<br />می شوند. نتایج تحقیق نشان داد که میان متغیرهای رشد دارایی ها ، درآمد فروش و تعداد<br />کارکنان شرکت و میزان تنوع پذیری محصولات در دورة تنوع پذیری محصول و دورة قبل از آن<br />ارتباط معناداری وجود دارد؛ اما ای ن ارتباط در دورة پس از تنوع محصول در ه یچ ی ک از<br />متغیرها مشاهده نشد. در راستای نتیجۀ به دست آمده می توان بیان کرد در زمان تنوع بخش ی،<br />شرکت برای اجرای برنامه های رشد نیازمند سرمایه گذاری در دارایی ها است. افزون بر ای ن، در<br />زمان تنوع بخشی، شرکت ها شروع به ارائۀ محصولات جدید کرده و محدودة بزرگ تری از بازارها<br />را افزایش خواهند داد که سبب افزایش سطح فروش به دلیل فروش محصولات جدید می شود.<br />از سوی دیگر درونی کردن کارکنان جدی د نیازمند زمان و تلاش طولا نی است ؛ بنابر این<br />استخدام کارکنان جدید در زمان تنوع بخشی نمی تواند برای شرکت ازلحاظ به موقع بودن مفیباشد؛ زیرا آنان نیازمند زمان طولانی برای آموزش و آشنایی با محیط کار هستند.
ملخص الجهاز:
با توجه به مطالب طرح شده» مسئلة اصلی این پژوهش نیز بررسی جنبههای مختلف رشد شرکت در دورههای متفاوت تنوعبخشی محصول (قبل از تنوع بخشی,» حین تنوعبخشی و بعد از تنوعبخشی) در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است.
ازاینرو شرکت برای افزایش سهم خود از فروش محصول جدید در میان رقبا نیازمند سرمایه گذاری است؛ بنابراین این استدلال وجود دارد که رشد داراییهاء بعد از تنوع بخشی محصول افزایش یابد (کوآد و گونترء ۰۱۳ افزون بر اینء یادگیری کارکنان در ارتباط با تولید محصول جدید پس از رویداد تنوع بخشی محصول افزایش ییافته که سبب افزایش در بهرهوری کارکنان شده و باعث کاهش نیاز به استخدام نیروی جدید میشود.
در ادامه, هرکدام از فرضیههای اصلی پژوهش در قالب سه فرضیة فرعی و به شرح زیر بررسی میشوند: فرضیة فرعی اول: میان رشد تعداد کارکنان شرکت و تنوع محصولات در دورة افزایش محصولات (تنوعبخشی) ارتباط منفی معنیداری وجود دارد.
۹-۲- آمار استنباطی همان گونه که در بخشهای قبل نیز بیان شدء هدف این پژوهش بررسی ارتباط میان رشد داراییهاء درآمد فروش و تعداد کارکنان شرکت و میزان تنوع پذیری محصولات در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است.
آزمون فرضیة فرعی اول در این فرضیه ارتباط میان رشد تعداد کارکنان شرکت با تنوع محصولاتء در دورة افزایش محصولات (تنوعبخشی) در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران بررسی شده است.
آزمون فرضیة فرعی ششم در این فرضیه ارتباط میان رشد درآمد فروش شرکت با تنوع محصولات, در دورة بعد از افزایش محصولات (تنوع بخشی) در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران بررسی شده است.