خلاصة:
روح مکتب رمانتیسم با انقلابها و دگرگونیهای اجتماعی گره خورده است. نخستین بارقههای رمانتیسم به شیوة اروپایی در ادبیات فارسی، در گیرودار انقلاب مشروطه نمایان شده و انقلاب اسلامی و همچنین دفاع مقدس، بستری مناسب برای آن فراهم کرده است. شعر رمانتیک اصول و قواعد خاصی دارد و تصویرهای شعری در این مکتب از بُعد زیباییشناختی، ساختار و ماهیت معرفتی با تصاویر کلاسیکها متفاوت است. ویژگی بارز تصاویر رمانتیکها سایهواری، دلالت ضمنی، تأثیر در احساس و همزادی با آن، استحاله در طبیعت، فرازمانی و فرامکانی و اندوهناکی آن است. شعر دفاع مقدس با اینکه بیشتر از جنبۀ محتوایی کانون توجه است، از تصاویر خلاق و نوآورانه در آن نمیتوان چشم پوشید. در پژوهش حاضر که مبتنی بر مطالعۀ دفترهای شعری سیدحسن حسینی و گزینش شواهد شعری با مضمون دفاع مقدس است، این نمونهها به شیوة توصیفی- تحلیلی بررسی و با ویژگیهای تصویر در مکتب رمانتیسم تطبیق داده شده است. براساس نتایج بهدستآمده، مهمترین ویژگی تصاویر رمانتیک در شعر سیدحسن حسینی، تأثیر در احساس، همزادی با احساس و معنی و همچنین سایهوار بودن آن است.
The Romanticism is absolutely related to the social revolutions and transformations. The first sparks of Romanticism in the European way appeared in the Persian literature، during the Conditional Revolution of the Islamic Revolution، as well as the sacred defense، provided a suitable place for it. Romantic poem consists of special principles and technics. The poetic images in this school are different from the aesthetics، structure، and epistemic nature of the classics. The characteristic feature of romantic images is shading، implying، influencing and cooperating with feelings، transformation of nature، expanse and frivolity، and its sadness and grief. Sacred Defense Poetry، while more focused on the content aspect، but creative and innovative images cannot be ignored.
The present study، based on the study of poetry books by Sayed Hossein Hosseini، is the selection of poetic evidence of the sacred defense theme، in a descriptive-analytical method of poetic images، these examples are examined and، by adapting them to the features of the image in the school of Romanticism، the most important feature of romantic images in the poetry of Sayed Hasan Hosseini is the effect on feelings، the combination of feeling and meaning، as well as the shadow of it. And since the language of the holy defense poem is explicit and implicit، implicit implications do not function in that way
ملخص الجهاز:
یکی از وجوه مشترک و در عین حال متمایز، شعر سیدحسن حسینی با مکتب رمانتیسم ، همین نگاه اندوه بار آن اسـت کـه هم در تصاویر شعری و هم در محتوای آثار وی مشهود است .
پیش از این نیز گفته شد که اندوه یکی از مؤلفه های بارز تصویرهای رمانتیک است ؛ امـا در همـین مضـمون پربسـامد نیـز می توان هنرنمایی شاعران دفاع مقدس را مشاهده کرد.
این پویایی و بالندگی تصاویر که از مختصات اصلی مکتب رمانتیسم بـوده در بسـیاری از اشعار سیدحسن حسینی با مضمون دفاع مقدس مشاهده می شود؛ چراکه در شعر دفاع مقدس ، محتـوا بـیش از امـر دیگـری حائز اهمیت بوده و شاعر از هر ابزاری مدد می جوید تا مفهوم مورد نظر خویش را بیان کند و سـاختار پیوسـتۀ تصـویرها نیـز برای دست یافتن به این مهم دست مایۀ مناسبی است .
در شعر دفاع مقدس بـه ویـژه در سـال هـای آغـازین جنگ ، محتوا بیش از هر چیزی اهمیت دارد و تصاویر نیز دربردارندة عاطفه و اندیشۀ شاعر و مکمل آن اسـت ، همـین امـر از عواملی است که شعر دفاع مقدس را به مکتب رمانتیسم نزدیک می کند.
٤- گرچه در شعرهای مرتبط با دفاع مقدس حسینی بیشتر مؤلفه های تصاویر رمانتیک قابل مشاهده است ، انـدوه نـاکی و فرازمان و فرامکانی بیش از سایر ویژگی ها مورد توجه این شاعر قرار گرفتـه اسـت .