خلاصة:
امروزه سازمانها در محیطی به شدت رقابتی فعالیت دارند که لزوم پویاییهای دانش برای آنها افزایش یافته است. یکی از این پویاییها پدیدهای تحت عنوان فراموشی سازمانی هدفمند است که مدیریت صحیح آن گامی موثر در رقابتپذیری سازمان محسوب میگردد. هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر تسهیم دانش و تمایل به یادگیری و فناوری اطلاعات بر فراموشی سازمانی هدفمند در پرتو عدالت سازمانی ادراک شده در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات می باشد . این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها از نوع پیمایشی است. برای گردآوری دادههای پژوهش ، نمونه آماری شامل275 نفر از کارکنان سازمان فناوری اطلاعات انتخاب شد . ابزار اندازهگیری پژوهش شامل پرسشنامه استاندارد تسهیم دانش دیکسون ، تمایل به یادگیری فیشر ، تمایل به استفاده از فناوری چنگ و عدالت سازمانی نیهوف و مورمن و در نهایت پرسشنامه محقق ساخته فراموشی هدفمند تدوین شد . برای تجزیهوتحلیل دادهها، روشهای آماری t تک نمونهای، تحلیل مسیر که به ترتیب از نرمافزارهای اس پی اس اس و پی ال اس استفاده شده است. نتایج نشان میدهد،که تسهیم دانش و تمایل به یادگیری و فناوری اطلاعات بر فراموشی هدفمند تاثیر معناداری دارد و عدالت سازمانی در این رابطه در نقش تعدیلگر ظاهر می شود.
ملخص الجهاز:
در این پژوهش با بررسی مبانی نظری موجود، سه عامل تمایل به پذیرش فناوری، تمایل به یادگیری و تسهیم دانش ، مهم ترین عوامل مؤثر شناسایی میشود و تأثیر آن ها بر فراموشی سازمانی هدفمند در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات استان تهران موردسنجش و ارزیابی قرار میگیرد.
هر چند هر دو به ازدست دادن دانش سازمانی اشاره میکنند، ازیادبردن ، ازدست دادن دانشی است که لزوما برنامه ریزیشده نیست ؛ اما فراموشی سازمانی هدفمند، به تلاشی عمدی برای دورریختن دانش ناخواسته و ناکارآمد اشاره دارد و نمونه بارز آن ، شرکت های چندملیتی هستند که برای گسترش نفوذ خود در سرزمین های جدید، باید برخی از قابلیت ها و استراتژیهایی که در ابتدا آن ها را در بازارهای داخلی موفق میساخت ، از یاد ببرند؛ زیرا این استراتژیها در مناطق و بازارهای جدید ناکارامد و بیمنفعت هستند (٢٠١١ ,Lyles &Smith ).
(رجوع شود به تصویر صفحه) سؤال اول پژوهش : میزان فراموشی سازمانی هدفمند در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات در چه سطحی است ؟ به منظور پاسخ به این سؤال ، فرضیه های آماری زیر مطرح شده است : میانگین فراموشی سازمانی هدفمند کوچک تر یا مساوی حد متوسط است ٤≥μ : میانگین فراموشی سازمانی هدفمند بزرگ تر از حد متوسط است ٤> μ : ١ برای آزمون فرضیه از آماره t تک نمونه ای در نرم افزار SPSS استفاده شد که نتایج آن در جدول ٤، آمده است .