خلاصة:
حوزه مرتبط به علم پایداری به دنبال درک تعاملات پیچیده و پویا بین سیستم های طبیعی است. این حوزه به دنبال تحول و توسعه سیستم ها به صورت پایدار است.قطعا یکی از کارکردهای ضروری دانشگاه تعامل با این سیستم ها و سازگار شدن با آنها است.چنان چه دانشگاه ها توان روبرو شدن با این سیستم های بیرونی را نداشته باشند محکوم به فنا هستند.دانشگاه برای انطباق با شرایط سیستم تحولی لازم دارد و در این راستا باید ساختارسنتی،فرایندها و...را تغییر دهد که یکی از مولفه های آن تغییر در برنامه درسی است.برنامه درسی در چنین دانشگاهی اگر چه طبق نظریه سیستمی از زمینه ی محلی-بومی خود تبعیت می کند اما دارای ویژگی های خاص خود نیز می باشد.بنابراین مقاله حاضر بر آن است که با توجه به اقدامات انجام شده در سطح جهانی در این زمینه ویژگی برنامه درسی آموزش توسعه پایدار را از منظر سیستم سازگارشونده بیان کند. این مطالعه نشان می دهد برنامه درسی جوابگو به چنین سیستمی باید مبتنی بر رویکرد میان رشته ای باشد و بر تحولات نظام های آموزش عالی در سراسر جهان در مواردی چون:تحول در یادگیری و نقش یادگیرنده؛ تحول در نوع آموزش و تاکید بر آموزش حرفه ای و نظری به صورت تلفیقی، تحول در دانشگاه ها و نقش آن ها، تحول در نقش دانش، و تحول در برنامه های درسی استوار باشد.
ملخص الجهاز:
بنابراین این مقاله به دنبال این است با توجه به اقداماتی که در سطح جهـانی رخ داده و ارائـه نمونه هایی، به این سوال پاسخ دهد که ویژگی های برنامه درسی آموزش توسعه پایـدار از منظـر سیستم سازگار شونده چیست ؟ _____________________________________________________ 1 - Van Weenen 2 - Verbitskaya et al 3 - Giddens تلفیق پایداری در برنامه درسی از منظر سازگارشوندگی اگر بپذیریم ،سازمان های قرن ٢٠ برای دوران صنعتی طراحی شده اند(رضاییان،١٣٧٨) و بـا آنهـا نمـی تـوان مسـائل قـرن ٢١ از جملـه توسـعه پایـدار را بـه موفقیـت رسـانید،بنابراین بایـد بپـذیریم دانشـگاه هـای امـروز نیازمنـد سـاختار،فرایندها و کارکنـانی هسـتند کـه هوشـمند،انطباق پـذیر و منعطف بوده و در برابر تغییرات پویا، تـوان سـازگاری دارنـد.
چهار چالش پایـداری ، از دسـت رفـتن تنـوع زیستی ، تغییرات آب و هوایی،نحوی استفاده از زمین و کمبود آب است ،که به عنوان نمونه ای از مسائل پایداری در نظر گرفته شده است و برای پیشبرد تئوری و روش شناسـی در علـم پایـداری ، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است : مسائلی چون: چگونه همکاری های جدید در علوم طبیعی و اجتماعی مـی توانـد ایجـاد شـود؛ و چگونه سازگاری ها در زمینه های متناقض انجام می گیرد و پاسخ دهی بـه مسـائل توسـعه پایـدار _____________________________________________________ 1 - Michelsen & Adomßent 2 - Lund University Centre for Sustainability Studies(LUCSUS) 3 - LUMES 4 - LUCID چگونه است ؛ و چگونه نظریه ها و مفاهیم در اقتصاد، مطالعات جنسیتی، جغرافیا، علـوم سیاسـی و جامعه شناسی را می توان در علم پایداری استفاده کرد؟ به طور کلی اساس برنامه عمومی دانشگاهی در دانشگاه لوند بر پایه ساختن و ایجاد دانش جدیـد در زمینه علوم پایدار بنا شده است و شرایطی برای بررسی هرگونه مواجه شدن با چالش پایداری ایجاد شده است .