خلاصة:
با وجود نقش روز افزون و اهمیت کسب و کارهای کوچک و خانگی در مشارکت اقتصادی و اجتماعی در جوامع توسعه یافته و در حال توسعه، این مقوله مورد توجه جدی محققان قرار نگرفته است و ابعاد رشد کسب و کارهای خانگی به ویژه برای زنان همچنان مغفول مانده است. در ایران نیز اکثر صاحبان کسبوکارهای خانگی را زنان تشکیل میدهند، اما تعداد کم کارکنان و شیوه سنتی اداره این نوع از کسبوکارها نشاندهنده عدم انگیزه یا توانایی کسبوکارهای خانگی برای رشد است. از طرفی نخستین گام برای تدوین و اجرای هر سیاست مرتبط با رشد کسب و کارهای خانگی زنان در کشور، توسعه پشتوانه نظری و شناخت دقیق ابعاد موثر بر رشد این نوع از کسب و کارها می باشد. در همین راستا پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد مرور سیستماتیک ادبیات به تحلیل جامع مطالعات پیشین عوامل موثر بر رشد کسب و کارهای کوچک و خانگی زنان پرداخته است. به همین منظور 54 مقاله منتشر شده در بازه بین سال های 2000 تا 2017 پس از چند مرحله غربال انتخاب و بررسی و نتایج در دو بخش تحلیل توصیفی و تحلیل تماتیک ارائه گردید. نتایج تحلیل، ضمن شناسایی عوامل موثر مربوطه و ارائه مدل، نشان دهنده خلاء نظری آشکار در مطالعات این حوزه در منطقه خاورمیانه و از جمله ایران است و لزوم توجه هرچه بیشتر محققان کشور برای شناخت نظری و تجربی کسب و کارهای خانگی زنان در ایران را می نمایاند
ملخص الجهاز:
نتایج تحلیل ، ضمن شناسایی عوامل موثر مربوطه و ارائه مدل، نشان دهنده خلاء نظری آشکار در مطالعات این حوزه در منطقه خاورمیانه و از جمله ایران است و لزوم توجه هرچه بیشتر محققان کشور برای شناخت نظری و تجربی کسب و کارهای خانگی زنان در ایران را می نمایاند .
بنابراین شناخت ابعاد گوناگون رشد کسب و کارهای خانگی زنان امری ضروری برای تدوین بسته هـای سیاسـتی زمینه ساز رشد این نوع از کسب و کارها است اما در حال حاضر در ایران، مطالعه جامعی کـه بـه بررسی این موضوع پرداخته باشد وجود ندارد.
در این مطالعه سعی شده است با تحلیل سیستماتیک ادبیات در بافت کشورهای مختلف ، تا حد امکان همه ابعاد رشد کسب و کاهای خانگی زنـان در مطالعات قبلی مورد شناسایی و بررسی قرار گیرد و مدلی جامع از ابعـاد رشـد کسـب و کارهـای خانگی زنان ارائه گردد.
بحث و نتیجه گیری بررسی مطالعات قبلی و تحلیل سیستماتیک ادبیات به طور آشـکار خـلاء نظـری مطالعـات حـوزه کسب و کارهای خانگی زنان را نشان میدهد چنانکه با وجود نقش روزافزون کسـب و کارهـای خانگی در افزایش فعالیت های کارآفرینانه و مزایای اقتصادی و اجتماعی آن، این مقوله همچنـان در ادبیات دانشگاهی مورد غفلت واقع شده (٢٠١٢ ,Vorley, and Rodgers) و بـه درسـتی درک نشده است و تحقیقات اندکی نیز در این زمینـه صـورت گرفتـه اسـت (٢٠١٠ ,Breen).
همچنین بخش کسب و کار نیز در میزان رشـد کسـب و کارهای خانگی زنان مـوثر اسـت چنانکـه در کسـب و کارهـای خـانگی زنـان معمـولا بـه خـاطر انگیزههای غیر اقتصادی گرایش بیشتری به فعالیت های خـدماتی دارنـد ( ,.