خلاصة:
میرداماد، فیلسوف، متکلِّم، محدِّث و فقیه آغاز قرن یازدهم است. هرچند آثار اندکى از او در حوزۀ تفسیر متن باقى مانده، بررسى این مستندات در راه شناخت شیوههاى تفسیریتأویلى رایج در میان اندیشمندان مسلمان مفید است. میرداماد از سویى در مقام محدّث و فقیه، در چهارچوب برآمده از لفظ و با دغدغۀ آشکارکردن مراد صاحب متن، دست به تفسیر مىزند و از سویى دیگر، باورها و اصول اندیشۀ فلسفىاش در تفسیر او از متن تأثیر تعیینکنندهاى دارد؛ تا جایی که پاى از دایرۀ ظاهر و قراین سخن بیرون مىنهد و متن را براساس دریافتهاى فلسفى و حتى گاه ذوق عرفانى تأویل مىکند؛ البته گاه این تأویلها با برآمد متن سازگاری ندارد. این چندگونگى در منش هرمونتیکى میرداماد چگونه و بر چه اساسی تحلیل میشود. با ارائۀ نمونههایى از کتابهاى میرداماد، این روش و منش، پیگیرى و بررسی مىشود. میرداماد گاه در مقام فقیه و محدّث در چارچوب برآمد واژگان، متن را معنایابی و تفسیر میکند و گاه متن را در مقام فیلسوف و عارف و بر پایۀ آموزههای فلسفی و ذوق عرفانی تأویل میکند؛ درنتیجه، رویکرد میرداماد نشاندهندۀ طیفی از دامنۀ تفسیر و تأویل در دانشمندان علوم اسلامی است. میرداماد در آثارش اندکی نیز به بررسی پدیده «فهم» پرداخته است.
Mirdamad is philosopher, mystic, theologian, scholar, and jurisprudent of the 11th century AH. He lived in the Golden period of the Safavid dynasty and he had a Popular school in Isfahan.
Though few works remain of him, however the study of these documents helps us to understand the interpretive and interpretative methods of Muslims. Mirdamad As a jurisprudent Understands the text On the apparent meaning of the words and His goal is to discover the purpose of the author of the text. On the other hand, his philosophical beliefs and mystical sentiment force him to move out of the circle of the text and make a Interpretation based on paraphrase (Tawil).
Mirdamad, as a philosopher, attaches great importance to philosophical thought. If the text is consistent with its philosophical thought, it interprets the text in that framework and if he is not compatible, he carries his philosophical thought as an intellectual and transcendental case on the text. He sees the text as a sign of meaning in philosophical thought, and of course this "indication" does not depend on verifying the appearance of the word. Mirdamad interpretations and interpretations of texts are also excluded from the field of philosophical thinking and based on mystical acquiescence; what is not in the sense of words is not based on the symbols inside and outside the text, it is not based on philosophical and theologycal evidence.
By mention examples of Mirdamad books, this diversity is analyzed in his interpretive method.
Mirdamad's way of interpreting the text shows a range of interpretations in Muslim scholars. Additionally, Mirdamad has also studied the concept of understanding in his works that in these studies, he has approached to Philosophical Hermeneutics. In his view, meanings are like gemstones in the depths of the ocean, The intelligent mind is to extract these treasures. Mirdamad does not consider the interpretive mind as passive, but sees it as active. He knows the mind as the cultivator that brings up the seeds of the text and cultivates the product. So Understanding is not just about the text, but the understanding of each person is proportional to himself.
ملخص الجهاز:
میرداماد از سویى در مقام محدّث و فقیه، در چهارچوب برآمده از لفظ و با دغدغۀ آشکارکردن مراد صاحب متن، دست به تفسیر مىزند و از سویى دیگر، باورها و اصول اندیشۀ فلسفىاش در تفسیر او از متن تأثیر تعیینکنندهاى دارد؛ تا جایی که پاى از دایرۀ ظاهر و قراین سخن بیرون مىنهد و متن را براساس دریافتهاى فلسفى و حتى گاه ذوق عرفانى تأویل مىکند؛ البته گاه این تأویلها با برآمد متن سازگاری ندارد.
وظیفۀ محدّث - فقیه آن است که حدیث را از راویان معتبر و معتمد به دست آورد، سند روایت را بررسى کند و خللها و کاستىهاى سندى را تا جایی که امکان دارد برطرف کند، به احادیث نظم و ترتیب دهد و در پایان، حدیث را در مجلس درس یا کتابهایش به دیگران انتقال دهد؛ البته بسیار محدّثانى بوده و هستند که گذشته از این مراحل پاى در ساحت تفسیر و توضیح متن حدیث نهادهاند؛ ولى این تفسیرها نیز براساس متون دیگر شکل مىگیرد.
اگر مفسّر شیعى که حجّیت عقل و خرد آدمى را پذیرفته است، با دهها آیه یا حدیث روبهرو شود که در ظاهر بر جسمبودن، دیدهشدن یا ستمکاربودن خدا یا گنهکاربودن پیامبر دلالت کند، ظاهر این متون را مردود اعلام مىکند و آنها را به گونهاى دیگر معنا مىکند؛ زیرا دلیل عقلى قطعى نزد او استوار آمده است که خدا جسم نیست و دیده نمىشود و گنهکار، شایسته پیامبرى نیست.