خلاصة:
شرط لازم برای طراحی «الگوی اسلامیایرانی پیشرفت»، شناخت منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در این زمینه است. لیکن مطالعات پیشین نتوانستهاند مبتنی بر یک برنامه پژوهشی جامع، چارچوبی برای شناخت این منظومه فکری عرضه نمایند. این مقاله با بررسی روشهای مختلف، مدل تلفیقی «برنامه راهبردی لاکاتوش» و «نظریه گفتمان» را بهمثابه مدلی روششناختی برای مطالعه و سازماندهی اندیشه آیت الله خامنهای به عنوان سند فرادستی طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ارائه نموده است. سپس مبتنی بر مدل ارائه شده و با بررسی تمامی بیانات و مکتوبات رهبر انقلاب از سال 1368 تا 1396 به روش تحلیل گفتمان، شاخصها و گفتمانهای کلان پیشرفت اسلامی ایرانی در تناسب و ترابط سه مفهوم پیشرفت، اسلامیت و ایرانیت، احصاء و طبقهبندیشده است.
ملخص الجهاز:
مدل برنامهریزی گفتمانی» به مثابه مدل روش شناختی جهت نظریه پردازی پیشـرفت اسـلامی ایـرانی در اندیشه آیت الله خامنهای ناصر فخاری* / هادی همتیان** / لطف الله فروزنده دهکردی *** چکیده شرط لازم برای طراحی «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت»، شناخت منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در این زمینه است.
این مقاله با بررسی روشهای مختلف، مدل تلفیقی «برنامه راهبردی لاکاتوش» و «نظریه گفتمان» را به مثابه مدلی روش شناختی برای مطالعه و سازماندهی اندیشه آیت الله خامنهای به عنوان سند فرادستی طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ارائه نموده است.
با توجه به ضرورت و اهمیت نظریه پردازی در حوزه پیشرفت و ارائه الگوی اسلامی ایرانی مبتنی بر مبانی دینی و ملی و علیرغم تأکید رهبر انقلاب، تاکنون مطالعات و پژوهشهای انجامشده در این زمینه به ایجاد پارادایم معرفتی و توسعه برنامه پژوهشی منجر نشده است.
(فرامرز قراملکی، 1383) در مطالعات اندیشه رهبر معظم انقلاب چه در باب الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و چه در شناخت منظومه فکری معظم له، عدم نگاه جامع و سیستمی به بیانات و سیره عملی ایشان در طول دوران رهبری، یکی از موانع رسیدن به الگوی خطمشی گذاری مبتنی بر این اندیشهی فراگیر بوده است.
(شهبازی راد، 1392) علیرغم توصیههایی که همگان به مطالعهی اندیشه رهبر معظم انقلاب به عنوان سیاست گذار اصلی کشور و نیز ایده پرداز تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مطرح کردهاند واقعیت این است که نشانهای از پرداخت کافی و وافی به این مهم دیده نمیشود.